Zorgverleners: Toegang tot de verzekerbaarheidsgegevens van de patiënten

De SIS-kaart is op 1 januari 2014 verdwenen als drager van de verzekerbaarheidsgegevens betreffende de rechthebbenden van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen. De zorgverleners kunnen de geactualiseerde verzekerbaarheidsgegevens nu reeds in de beveiligde gegevensbanken van de ziekenfondsen raadplegen.  Er zijn 2 manieren om die gegevens te raadplegen.


De SIS-kaart is op 1 januari 2014 verdwenen als drager van de verzekerbaarheidsgegevens betreffende de rechthebbenden van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen. Met andere woorden, sinds die datum kunnen de verzekerbaarheidsgegevens die op de SIS-kaart te lezen zijn niet meer worden gebruikt. Geldige SIS-kaarten zullen echter voorlopig nog worden gebruikt als identificatiemiddel, bij wijze van alternatief voor de elektronische identiteitskaart (eID).

Raadpleging door zorgverleners

Zorgverleners kunnen nu reeds de geactualiseerde verzekerbaarheidsgegevens raadplegen in de beveiligde gegevensbanken van de ziekenfondsen, via het elektronisch netwerk MyCareNet.

Dit netwerk biedt, naast de raadpleging van de verzekerbaarheid, anere diensten zoals de online facturatie.

Zorgverleners kunnen de verzekerbaarheidsgegevens op 2 manieren raadplegen.

  1. Via een erkend softwareprogramma MyCareNet

    Bepaalde zorgverleners beschikken over een erkend softwareprogramma  MyCareNet met de dienst “raadpleging verzekerbaarheid” geïntegreerd: ziekenhuizen, apothekers, thuisverpleegkundigen, rustoorden, laboratoria, huisartsen, medische huizen, enz.

    De dienst “verzekerbaarheid” MyCareNet zal gaandeweg worden geïntegreerd in softwarepakketten van andere zorgverleners.

    Raadpleeg hiervoor de “Rollout van de MyCareNet diensten” voor uw sector.

  2. Via de beveiligde portaalsite MyCareNet

    De zorgverleners die nog niet beschikken over de erkende software MyCareNet kunnen terecht op een portaalsite op het volgende adres: https://prod.mycarenet.be/portal/home.seam

    De zorgverleners kunnen er inloggen via hun elektronische identiteitskaart. Zodra zij zijn geïdentificeerd als zorgverlener krijgen zij inzage in de verzekerbaarheidsgegevens van de patiënt voor wie zij geneeskundige verstrekkingen in de derdebetalersregeling wensen te factureren.

Bijzondere situaties - volmachten

Poliklinieken, praktijken van geneesheren-specialisten, of andere verzorgingsinstellingen hebben eveneens toegang tot de portaalsite als zij daarvoor een volmacht hebben gekregen van de zorgverleners die er werken. Alle informatie in verband met de volmachtprocedure vindt u op het volgende adres: https://www.ehealth.fgov.be/nl/egezondheid/mandaten.
Deze mogelijkheid zal binnenkort worden uitgebreid naar andere zorgverleners.

Contacten

 

Laatst aangepast op 09 januari 2018