Uitzonderlijke maatregelen van het RIZIV in de Covid-19-crisis : info voor ARTSEN

Om het werk van alle zorgverleners te kunnen ondersteunen in hun dagelijkse strijd tegen COVID-19, passen we regelmatig bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan en nemen we uitzonderlijke maatregelen. Hierbij de RIZIV-maatregelen die u als arts aanbelangen. 

 

20 euro extra per GMD in 2020: ademruimte voor huisartsen

Het bedrag voor het beheer van het Globaal medisch dossier verhoogt eenmalig met 20 EUR in 2020. Dit is bedoeld om de tijdelijke toename van de administratieve activiteiten in verband met de Covid-19-crisis te compenseren.

COVID-19 : Aanmoedigingspremie voor het ziekenhuispersoneel

Hebt u in een ziekenhuis gewerkt van 1 september tot 30 november 2020? Dan hebt u misschien recht op een uitzonderlijke premie, om u aan te moedigen en uw inzet tijdens de 2e COVID-19-golf te erkennen.

Vaccinatie voor de seizoensgriep: voor alle risicogroepen en uitbreiding terugbetaling

Het is belangrijk dat personen uit de risicogroepen zich laten vaccineren tegen de seizoensgriep. Dit jaar is dit nogbelangrijker,omwille van het samenvallen van de seizoensgriep en de Covid-19 pandemie.

Om dat te vereenvoudigen, voeren we dit jaar 3 veranderingen in:

  • Een verhoogde terugbetaling voor het vaccin tegen de seizoensgriep voor personen die in aanmerking komen voor vergoedbaarheid.
  • We breiden we de terugbetaling uit naar alle patiënten uit de risicogroepen zoals bepaald door de Hoge Gezondheidsraad.
  • Ten laatste: personen die 65 jaar of ouder zijn hun griepvaccin rechtstreeks afhalen bij de apotheker zonder een voorschrift van een arts.

Tegemoetkoming in de kosten voor beschermingsmateriaal voor zorgverleners aangepast aan de specificiteit van elk beroep

We verlichten de kosten die u, als zorgverlener, in een privépraktijk en bij ambulante zorg draagt voor uw beschermingsmateriaal en -maatregelen die specifiek voor COVID-19 zijn bestemd. De beschermingsmaatregelen blijven noodzakelijk om uw patiënten veilig te behandelen, maar mogen in geen geval aan hen worden doorgerekend. Hoe u deze tegemoetkoming ontvangt, hangt af van de categorie van zorgverleners waartoe u behoort. In vele gevallen moet u zelf geen stappen ondernemen.

Opsporingstesten COVID-19 voorschrijven, reserveren en resultaten ontvangen: eenvoudig en toegankelijk online

Twee nieuwe online tools zijn op 3 november gelanceerd. Ze bieden oplossingen voor de huidige moeilijkheden bij het testen.

U moet zich laten testen? De eerste tool, die beschikbaar is op de website mijngezondheid.be, biedt u de mogelijkheid zelf een afspraak te maken in een testcentrum en zo de lange wachtrijen voor de centra te vermijden.

De tweede tool voor het voorschrijven van de test en de opvolging van de resultaten biedt in het bijzonder een verlichting in het vooruitzicht van de heropening van de scholen. Dankzij het werk van de artsen die in de collectiviteiten of de bedrijven werken, verlicht deze tool het werk van de huisartsen en vergemakkelijkt hij de tests in de scholen, de kinderdagverblijven, de rusthuizen, de centra voor opvang van personen met een handicap, de asielcentra, de gevangenissen en de ondernemingen.

Het Federaal Platform COVID Testing moet de testcapaciteit verhogen: Wie? Wanneer? Hoe?

Het nieuwe Federaal Platform COVID Testing moet dagelijks 56.000 extra PCR-testen mogelijk maken in de strijd tegen COVID-19. Het platform zal dus een tijdelijke bijkomende testcapaciteit creëren, aanvullend op de beschikbare testcapaciteit van de erkende klinische laboratoria.

We sluiten daarvoor overeenkomsten af met 8 universiteiten of researchcentra die samenwerken met een erkend laboratorium. Wie maakt deel uit van het platform? Wanneer komt het platform in actie? Wat financieren wij? Gedetailleerde info voor de labo’s, de afnamecentra en de voorschrijvers.

COVID-19-huisartsenbarometer brengt raadplegingen voor luchtwegklachten in kaart

Dankzij de deelnemende artsen kan deze digitale teller een duidelijker beeld geven op de situatie van COVID-19 in de praktijk van de huisarts. Zo is het mogelijk de zorg aan te passen aan de evolutie van de epidemie.

Vaccinatie voor de seizoensgriep: Uitbreiding terugbetaling, voor alle risicogroepen, en voor 50-plussers zonder voorschrift af te halen bij de apotheek

We vergoeden het griepvaccin voor alle risicogroepen. Mensen van 50 of ouder kunnen het afhalen bij de apotheker zonder voorschrift. Een uitzonderlijke en snelle maatregel voor de patiënt, die de werklast van huisartsen vermindert.

Testresultaten PCR-testen meedelen: 3 sleutelindicatoren voor effectieve opsporing

Om de opsporing of ‘tracing’ te ondersteunen, sensibiliseren we de laboratoria die PCR-tests uitvoeren. Er zijn 3 belangrijke indicatoren om te respecteren bij het doorgeven van de testresultaten aan Sciensano via HealthData. Wij vragen de laboratoria die niet aan bepaalde indicatoren hebben kunnen voldoen, om uiterlijk op 7 september contact met ons op te nemen.

Contactopvolging en –Opsporingsstrategie

Een succesvolle exit-strategie in het kader van de Covid-19 crisis vergt dat de keten van besmettingen doorbroken wordt. Dat kan door:

  • systematische en herhaalde testing om besmette personen op te sporen: besmette personen gaan in quarantaine
  • opsporing van personen die de voorbije dagen in contact geweest zijn met besmette personen: deze personen gaan in quarantaine en worden eventueel getest

Op de website van het Interfederaal Comité Tracing en Testing Covid-19 vindt u informatie over de strategie en methode inzake contactopsporing en -opvolging.

Versterking van triage- en afnamecentra - Overeenkomsten met consortia van thuisverpleegkundigen

Om de huisartsen en de triage- en afnamecentra te ondersteunen bij de staalafname sluiten we overeenkomsten af met consortia van thuisverpleegkundigen, met een aangepaste financiering.

COVID-19 : de triage- en afnamecentra in kaart

Hier vindt u de kaart en lijst met triage- en afnamecentra. U kan eenvoudig via de kaart een centrum in uw buurt vinden.

Verlenging van het experiment betreffende de wachtposten voor huisartsen tijdens de week

De strijd tegen COVID-19 brengt zware wachtdiensten voor huisartsen met zich mee, ook tijdens de week. Om de individuele last van die wachten te verlichten hebben we beslist om, in de vorm van proefprojecten, de wachtposten ook tijdens de week te financieren van 18 u tot 8 u.
Sedert april 2020, hebben 15 wachtposten zich ingeschreven als proefproject. Na 3 maanden, lijkt het ons nuttig om het experiment te kunnen verderzetten.

Multidisciplinaire revalidatie en intensieve zorgen bij COVID-19-patiënten: uitbreiding fysiotherapeutische zorg

We willen de revalidatiezorg verbeteren van Covid-19 patiënten die op intensieve zorgen verblijven of verbleven hebben. Bij deze patiënten start zo snel als mogelijk een intensieve multidisciplinaire revalidatie.  We introduceren hiervoor pseudonomenclatuurcodes voor bijkomende verstrekkingen.

Het Fonds voor de medische ongevallen herneemt medische expertisezittingen

Door de strikte COVID-19-maatregelen organiseerde het Fonds voor de medische ongevallen tijdelijk geen medische expertisezittingen. Aangezien de maatregelen versoepeld zijn, is dat vanaf nu wel weer het geval. Er zijn wel nog veiligheidsmaatregelen voor de deelnemers.

Terugbetaling eerstelijnspsychologische sessies uitgebreid naar alle leeftijden

Omwille van de mentale impact tengevolge van de COVID-19-crisis is de terugbetaling van eerstelijns psychologische sessies voor volwassenen (18-64) met ingang vanaf 2 april 2020 uitgebreid naar alle leeftijden. In eerste instantie geldt deze uitbreiding tot 31 december 2020. Tijdens de acute fase van de crisis kunnen de sessies ook voor de nieuwe leeftijdsgroepen gerealiseerd worden door videocommunicatie. Ook andere tijdelijke versoepelingen zijn op hen van toepassing.

Zelfstandigen: Hoe berekenen we uw periode van arbeidsongeschiktheid gedurende de COVID-19-crisis?

Normaal gezien “erkent” de adviserend arts van het ziekenfonds de arbeidsongeschiktheid van een zelfstandige ten vroegste op de datum waarop de behandelend arts het getuigschrift van arbeidsongeschiktheid heeft ondertekend.

Gedurende de COVID-19-crisis zal de adviserend arts het begin van de ongeschiktheid kunnen bepalen op basis van de ongeschiktheidsperiode die de behandelend arts op het getuigschrift heeft vermeld, ook al ondertekent de arts het getuigschrift later.

Die tijdelijke maatregel is van toepassing op de zelfstandigen die tijdens de periode van 1 maart tot en met 30 september 2020 arbeidsongeschikt worden.

Terugbetalingsvoorwaarden opsporingstesten naar het coronavirus tijdens de COVID-19-pandemie

We vergoeden nu 3 soorten testen: moleculair, antigenen en serologisch (antistoffen). Hier vindt u meer informatie over de vergoedingsvoorwaarden voor deze tests.

Intensieve zorg, COVID-19-afdelingen, spoedgevallen: we passen de verstrekkingen van die 3 kerndiensten aan de realiteit van de COVID-19-crisis aan

De COVID-19-crisis heeft de manier van werken in de ziekenhuizen grondig gewijzigd, zowel op vlak van infrastructuur en logistieke organisatie als op vlak van inzet van personeel, verpleegkundigen en artsen-specialisten. Daarnaast vergt de verzorging van besmette patiënten een buitengewone inspanning, zowel fysiek als psychisch.

Om aan die gewijzigde werkomstandigheden tegemoet te komen en de inspanningen correct te vergoeden, nemen we nieuwe maatregelen met betrekking tot de zorg in 3 ziekenhuisdiensten die in het bijzonder betrokken zijn bij de crisis: de afdelingen voor spoedgevallen en intensieve zorg en de specifieke COVID-19-afdelingen.

COVID-19 - Kosten beschermingsmateriaal voor de hervatting van de zorgactiviteiten: voor het RIZIV, niet voor de patiënt

We ontwikkelen een financiële tegemoetkoming voor zorgverleners om uitzonderlijke uitgaven voor beschermingsmateriaal te helpen dekken. Zorgverleners mogen extra kosten voor beschermingsmateriaal niet doorrekenen aan hun patiënten.

Vergoeding afname stalen bij systematische PCR-testen in residentiële voorzieningen door huisartsen

Sinds begin april worden op een systematische manier testen afgenomen in alle residentiële voorzieningen zoals woonzorgcentra, verblijfscentra voor personen met een handicap, opvangcentra, gevangenissen, … . Voor de afname van de stalen kunnen huisartsen de bestaande codes uit de nomenclatuur aanrekenen.

Hoe terugbetaalde zorg in de context van COVID-19 elektronisch factureren?

We passen dagelijks de terugbetaling van zorg aan om zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden aan de nieuwe noden in de context van de COVID-19-crisis. Dat kan een impact hebben op de elektronische facturatie van die zorg in het kader van de derdebetalersregeling. Enkele preciseringen om die verstrekkingen elektronisch te factureren aan de verzekering voor geneeskundige verzorging.

Getuigschriften van arbeidsongeschiktheid en getuigschriften van quarantaine - Hun rol tijdens de COVID-19-periode

Getuigschrift van arbeidsongeschiktheid of quarantaine voor werkgevers, vereenvoudigd model voor het ziekenfonds bij telefonisch advies, ... Update over de verschillende medische certificaten om tijdens deze COVID-19-crisis te gebruiken.

Een eenvoudiger medisch getuigschrift, aangepast voor advies via de telefoon tijdens de COVID-19-crisis

Eenvoudiger medisch getuigschrift dat artsen kunnen bezorgen na een telefonisch advies in deze Codid-19-context (model voor het ziekenfonds van de patiënt). Huisartsen kunnen dit getuigschrift gebruiken ook tijdens hun huisartsenwachtdienst. Hierbij het model en de procedure om het door te sturen.

Medisch advies via de telefoon: een specifiek honorarium gedurende de COVID 19-crisis

Deze maatregel laat toe dat artsen medische adviezen kunnen verlenen via de telefoon in twee situaties gelinkt aan de Covid-19-crisis. Dankzij 2 nieuwe codes 101990 et 101135, kunnen artsen medisch advies via de telefoon aanrekenen in twee situaties gelinkt aan deze crisis. Onze diensten verzamelden de meest gestelde vragen tot nu toe over deze nieuwe codes.

Continuïteit en veiligheid van de zorg: advies op afstand door medische huizen en de huisartsenwachtposten

Voor de medische huizen zitten de telefonische adviezen 101190 en 101135 in het kader van COVID-19 in het forfaitair bedrag voor huisartsgeneeskunde. Voor ingeschreven patiënten kunnen deze codes dus niet aangerekend worden. Voor de telefonische consulten met niet-ingeschreven patiënten is het aanrekenen van deze codes wel toegestaan. Enkele verduidelijkingen voor artsen rond de aanrekening van telefonische adviezen.

Continuïteit van de geestelijke gezondheidszorg: verstrekkingen op afstand voor psychiaters en kinderpsychiaters

Patiënten met psychiatrische of psychotherapeutische follow-up kunnen hun behandeling slechts zelden opschorten zonder ernstig risico voor hun geestelijke gezondheid. De COVID-19-crisis maakt dat risico voor de meest kwetsbare personen nog groter. Om de continuïteit van de zorg te kunnen verzekeren tijdens de crisis zijn de regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aangepast waardoor zorg op afstand mogelijk is voor psychiaters en kinderpsychiaters.

Continuïteit van follow-up door neuropediaters: verstrekking op afstand in de context van de COVID-19-crisis

Patiënten met neurologische ontwikkelingsstoornissen of een verstandelijke beperking zijn bijzonder gevoelig voor veranderingen in tijd en ruimte. Uitzonderlijke omstandigheden kunnen de gedragsstoornissen verergeren en de omgeving (gezin of instelling) in grote moeilijkheden brengen. In het kader van de COVID-19-crisis hebben we daarom een aangepaste verstrekking op afstand gecreëerd voor neuropediaters, waarmee ze de follow-up kunnen verderzetten van kinderen, adolescenten en jongvolwassenen met dergelijke stoornissen.

Nabehandeling door psychiatrische ziekenhuizen mogelijk vanop afstand

De meeste psychiatrische ziekenhuizen bieden nabehandeling aan na een opname. Om verkeer van en naar het ziekenhuis te voorkomen en de zorgcontinuïteit te verzekeren kan het ziekenhuis de nabehandeling voortzetten vanop afstand tijdens de COVID-19-crisis.

Continuïteit in onze alternatieve zorgvormen voor ouderen (Protocol 3): Consultatie op afstand en verlenging van de periodes

In de context van de Covid-19-crisis is het belangrijk dat de ouderen met complexe noden inzake zorg en thuishulp verder kunnen genieten van de best mogelijke zorg. Om hieraan te kunnen beantwoorden en rekening houdend met de afstandsregels, heeft het Riziv tijdelijke maatregelen getroffen met betrekking tot de verschillende verstrekkingen die mogelijk zijn op afstand in het kader van de Protocol 3-overeenkomst.

Zorg op afstand in de COVID-19-context: totaalaanpak voor verschillende zorgberoepen

Het RIZIV heeft een totaalaanpak uitgewerkt zodat verschillende types van zorgverleners zonder fysiek contact toch zorg kunnen blijven aanbieden, die verstrekkingen factureren aan de ziekteverzekering en dat patiënten kunnen genieten van terugbetaling.

Als arts zorg op afstand aanrekenen via het derdebetalerssysteem tijdens de COVID-19-crisis

Hoe kan u als arts tijdens deze crisisperiode zorg op afstand aanrekenen via het derderbetalerssysteem, elektronisch of op papier? Hierbij de aangepaste verzamelstaat, rekeninghoudend met het uitgebreide aantal codes voor advies op afstand.

Palliatief forfait en incontinentieforfaits aanvragen gedurende de COVID-19 crisis

U kan als arts nog steeds de nodige attesten opstellen en verzenden voor deze forfaits. De ziekenfondsen blijven ze toekennen.

Continuïteit van de zorg door artsen-specialisten: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door artsen-specialisten.

Continuïteit van oncologische zorg : Uitstel niet-dringende zorg: we versoepelen bepaalde overeenkomsten afgesloten met ziekenhuizen of ziekenhuisnetwerken

Omwille van Covid-19 stellen ziekenhuizen niet-dringende consultaties en behandelingen uit en kan de opvolging van sommige overeenkomsten niet binnen de afgesproken termijnen of regels plaats vinden en kunnen de procedures voor de indiening van aanvragen niet volledig worden gerespecteerd.

Om te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken ziekenkuizen worden uitzonderlijk bepaalde maatregelen genomen voor volgende overeenkomsten: Oncofreezing, borstrecontstructie, GEP en NGS.

Uitstel niet-dringende zorg voorkomen: verlengingsvoorwaarden zorgtrajecten versoepeld

Omwille van Covid-19 stellen artsen en ziekenhuizen niet-dringende contacten, consultaties en behandelingen uit. Dit kan ook een belangrijke impact hebben op jaarlijkse verlenging van de zorgtrajecten voor chronische patiënten (chronische nierinsufficiëntie of diabetes type 2). Om zo veel mogelijk te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken artsen, versoepelen we de verlengingsvoorwaarden.

Gezamenlijke brief aan zorgverleners over de toepassing van de COVID-19-richtlijnen

In een gezamenlijke brief aan zorgverleners en hun beroepsverenigingen beantwoorden 4 leidend ambtenaren van de Risk Management Group, van het RIZIV, de FOD Volksgezondheid en het FAGG de vragen over de toepassing van bepaalde richtlijnen voor de gezondheidszorg tijdens deze uitzonderlijke crisis rond de Covid-19-pandemie.

Continuïteit van de zorg via medisch farmaceutisch overleg (MFO) : transmurale medicatiebegeleiding voor hoog-risicopatiënten in een schakelzorgcentrum

Het doel van dit MFO is om afspraken te maken in deze COVID-19-crisis rond het medicatiebeleid en de continuïteit van de zorg tussen het schakelzorgcentrum en het ziekenhuis en de eerste lijn. Het programma biedt een volwaardig alternatief om overleg hierover op afstand mogelijk te maken. Daarnaast biedt het programma een draaiboek voor het opname- en ontslagbeleid in de schakelzorgcentra en geeft het een leidraad voor een proactieve opvolging door het zorgteam om medicatiegebonden problemen te voorkomen.

Machtigingen voor vergoeding van specialiteiten gebruikt in het kader van medisch begeleide voortplanting: verlenging van de maximale leeftijd met 6 maanden

We passen de regels van de ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging) aan met betrekking tot de machtigingen voor vergoedbaarheid van bepaalde geneesmiddelen, producten of farmaceutische verstrekkingen. Bv. voor de vergoeding van specialiteiten gebruikt in het kader van MBV hebben we de maximale leeftijd voor de machtigingen door adviserende artsen verlengd met 6 maanden. We willen hiermee voorkomen dat de behandeling van en terugbetaling aan de patiënt onderbroken zou worden. De aanpassing zal bovendien ook de naleving van bepaalde maatregelen van inperking door COVID-19 gemakkelijker maken.

COVID 19 – Wij financieren de coördinatie, de follow-up, het toezicht en de zorg in schakelzorgcentra

Schakelzorgcentra kunnen patiënten met COVID-19 tijdelijk opvangen na hun verblijf in het ziekenhuis of na onderzoek in een triagecentrum. Wij financieren de coördinatie, de follow-up, het toezicht en de zorg door artsen, verpleegkundigen en zorgkundigen.

Thuiszorg: 2 maatregelen ten gunste van verpleegkundigen en patiënten tijden de COVID-19-crisis

We willen de continuïteit van de thuiszorg garanderen, ook tijdens de COVID-19-crisis. Daarom nemen we 2 maatregelen om de verpleegkundigen te ondersteunen in hun beschermingsmaatregelen en om de follow-up mogelijk te maken van patiënten met COVID-19.

Verkorte bestraling bij borstkankerpatiënten tijdens de COVID-19-pandemie

Een verkort bestralingsschema is voor sommige patiënten met borstkanker een veilig en volwaardig alternatief. Zo zetten we bestralingstoestellen en beschikbaar personeel zo optimaal mogelijk in en waar mogelijk kunnen we een opsplitsing voorzien tussen toestellen en “equipes” voor COVID19-vrije patiënten en patiënten met COVID-19. Bovendien zullen patiënten zich minder frequent naar het ziekenhuis verplaatsen en zullen er minder ziekenhuiscontacten nodig zijn.

Wanneer is zo’n verkort bestralingsschema mogelijk en hoe is het aan te rekenen?

Onze financiële steun voor eerstelijns triage- en afnamecentra COVID-19

In heel België zijn centra geopend om patiënten te onderzoeken die mogelijk besmet zijn met COVID-19 of om screeningtests uit te voeren. De ziekteverzekering ondersteunt de activiteit van deze centra op verschillende manieren financieel.
Hier zijn de verschillende soorten vergoedingen, de bedragen en hoe u ze aan de verzekering voor geneeskundige verzorging kunt factureren.

Diabeteseducatie in de eerste lijn: continuïteit van de zorg mogelijk via telefonische of videoconsultatie

Diabeteseducatie is mogelijk via telefonische of videoconsultaties voor: patiënten met een zorgtraject diabetes type 2 en patiënten met een ‘Opvolging van een patiënten met diabetes type 2/ voortraject’. Deze maatregelen voor diabeteseducatoren gelden vanaf 14 maart 2020.

COVID-19 : Uitstel van niet-dringende zorg: om impact te voorkomen aangepaste regels voor de verlenging van de machtigingen

We passen de regels van de ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging) aan met betrekking tot de machtigingen voor vergoedbaarheid van bepaalde geneesmiddelen, producten of farmaceutische verstrekkingen. We willen hiermee voorkomen dat de behandeling van en terugbetaling aan de patiënt onderbroken zou worden. De aanpassing zal bovendien ook de naleving van bepaalde maatregelen van inperking door COVID-19 gemakkelijker maken.

COVID-19: psychiatrische zorg: partiële hospitalisatie thuis

Wegens de sterk toegenomen bezettingsgraad in de ziekenhuizen is partiële hospitalisatie bij de patiënt thuis opnieuw mogelijk van 20 oktober 2020 tot en met 31 december 2020 onder dezelfde voorwaarden als in de periode van 14 maart tot 30 juli.

Eerstelijnspsychologische zorg: videoconsultatie mogelijk en andere versoepelingen tijdens de COVID19-crisis

Extra maatregelen: videoconsultaties, versoepelingen van de verwijsprocedure met toevoeging van de arbeidsarts als gemachtigde verwijzer, toelating om de behandelingscapaciteit tijdelijk te overschrijden. Deze maatregelen gelden vanaf 14 maart 2020.

COVID-19 - Uitstel van niet-dringende zorg: om impact te voorkomen passen we de vergoedingsvoorwaarden van bepaalde geneesmiddelen aan

Machtigingen voor vergoedbaarheid van bepaalde geneesmiddelen, producten of farmaceutische verstrekkingen: aangepaste regels om onderbrekingen van behandeling en terugbetaling te voorkomen en naleving van de maatregelen van inperking te vergemakkelijken.

Continuïteit diëtetiek: telefonische of videoconsultatie mogelijk tijdens de COVID19-crisis

Om tijdens de COVID-19-crisis tegemoet te komen aan de nood aan diëtetiek, nemen we een tijdelijke maatregel voor patiënten met een zorgtraject en patiënten met een ‘Opvolging van een patiënt met diabetes type 2/ voortraject’. Tijdelijk zijn voor deze verstrekkingen videoconsultaties mogelijk voor diëtetiek en dat met terugwerkende kracht van toepassing vanaf 14 maart 2020.

Multidisciplinair Oncologisch Consult (MOC) uitzonderlijk mogelijk via video

Tijdens de COVID-19-crisis is het mogelijk om een MOC te organiseren via een videoconferentie. Zo is het tijdelijk niet nodig om verschillende zorgverleners samen te brengen in 1 ruimte en fysiek aanwezig te zijn voor dit consult.

Medische beeldvorming in het kader van COVID-19: breder gebruik van hybride toestellen met CT mogelijk

Om genoeg CT-apparaten te hebben en dus potentieel besmette patiënten van andere patiënten te kunnen scheiden, passen we de regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan om het gebruik van hybride apparaten met CT buiten de nucleaire geneeskunde-onderzoeken mogelijk te maken.

Wachtposten ontvangen voorschot om extra kosten op te vangen

De bestaande wachtposten ontvangen normaal gezien hun voorschot eind juni. Nu ze extra kosten hebben door de COVID19-bestrijding, willen we hen tegemoet komen en ontvangen ze dit voorschot ten laatste op 23 maart 2020. De betaling van de 2de schijf van 20% van het werkingsbudget 2020 is goed voor een totaalbedrag van 4.513.000 euro.

Geneesmiddelen voorschrijven: voorschrijvers mogen de RID-code van het elektronisch voorschrift aan de patiënt bezorgen in plaats van het papieren bewijs

Om de verspreiding van het virus COVID-19 tegen te gaan is het voor voorschrijvers van geneesmiddelen mogelijk – met de toestemming van de patiënt – om geen papieren bewijs van elektronisch voorschrift aan de patiënt te bezorgen, maar wel de RID-code van het voorschrift via een andere communicatiemethode (e-mail, telefoon, Skype, enz.). De RID-code is de streepjescode die staat voor het unieke voorschriftnummer van het geneesmiddelenvoorschrift. Op elk elektronisch voorschrift staat onder de barcode de ‘vertaling’ ervan in letters en cijfers.

COVID 19: Triagecentra vanaf 23 maart  financieel ondersteund

Vanaf maandag 23 maart wordt een soepel administratief en financieel kader ingevoerd voor de triagecentra voor Covid 19 patiënten. De zorgverleners in die centra kunnen zich zo voor de volle 100% focussen op de zorg voor patiënten. Het RIZIV heeft deze regeling uitgewerkt samen met de FOD Volksgezondheid en in samenspraak met het werkveld. 

Covid-19 - Financiële impact voor de zorgverleners: evaluatie na afloop van de crisis

Heel onze sector en alle zorgverleners lijden zwaar onder de impact van deze crisis, onder meer op financieel vlak. We krijgen veel vragen over een eventuele vergoeding. We onderzoeken de mogelijkheden voor het geheel van de zorgberoepen.

Uitstel niet-dringende zorg voorkomen: we versoepelen de overeenkomsten van revalidatiecentra en gespecialiseerde centra

Om de negatieve gevolgen van het uitstellen van niet-dringende zorg voor patiënten en zorginstellingen te beperken, verlengen we de periodes waarin de ziekteverzekering voor deze zorg betaalt, en die revalidatieprogramma's met een beperkte, niet-verlengbare duur. Verplichte contacten worden teruggebracht tot 1 per jaar.

COVID-19 : beschermingsmateriaal: prioritaire groepen in de gezondheidszorg

Hierbij de lijst van prioriteiten voor de verdeling van persoonlijk beschermingsmateriaal voor de gezondheidszorg. De ‘Risk Management Group’ heeft, op basis van de input van wetenschappers en experten, de volgende prioriteiten voor de verdeling van materiaal voor COVID-19 beslist.

 

Laatst aangepast op 25 november 2020