print

Uitzonderlijke maatregelen van het RIZIV in de Covid-19-crisis : info voor ZIEKENFONDSEN

Om het werk van alle zorgverleners te kunnen ondersteunen in hun dagelijkse strijd tegen COVID-19, .passen we regelmatig bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan en nemen we uitzonderlijke maatregelen. Hierbij de RIZIV-maatregelen die u als ziekenfonds aanbelangen. 

Op deze pagina:

 

Welke honoraria voor vaccinatie tegen griep of Covid-19? - RIZIV

De vaccinatiecentra hebben ondertussen de deuren gesloten. Voor de vaccinatiecampagne in het najaar van 2023 kunnen artsen, apothekers en verpleegkundigen ingezet worden, zowel voor de COVID- als de griepprik. Op deze manier zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk kwetsbare personen gevaccineerd kunnen worden.

COVID-19: Welke honoraria voor individuele vaccinatie in een praktijk, apotheek of bij de patiënt thuis?

Als aanvulling op de algemene vaccinatiecampagne kunnen artsen, verpleegkundigen, vroedvrouwen en apothekers individueel vaccineren tegen COVID-19. Welke honoraria kunnen ze hiervoor aanrekenen aan de verplichte ziekteverzekering sinds 18 juli 2022 en hoe moeten ze dat doen?

Nieuwe financiering van zorgverleners in COVID-19-testcentra vanaf 1 november 2022

Vanaf 1 november 2022 vervangen we de financiering van zorgverleners actief in triage- en afnamecentra door een nieuw financieringssysteem voor COVID-19-testcentra op basis van het aantal uitgevoerde staalafnames.

Elke organisatie die een testcentrum wil opstarten of de huidige activiteit wil verder zetten, moet hiervoor een aanvraag indienen bij de bevoegde deelstaat. Om in aanmerking te komen voor vergoeding, moet het testcentrum aan een aantal voorwaarden voldoen.

Post-COVID-19: tegemoetkoming in de kosten van eerstelijnszorg bij aanhoudende COVID-19-symptomen

Vanaf 1 juli 2022 voorzien we een tegemoetkoming voor patiënten die langdurige gezondheidsklachten hebben na een COVID-19-besmetting: gepersonaliseerde eerstelijnszorg via een zorgtraject. Over welke zorg gaat het en hoe kan u die krijgen?

COVID-19-opsporingtesten : wanneer heeft u recht op terugbetaling van uw PCR of antigeentest?

COVID-19-opsporingstesten zijn er in verschillende vormen, voor verschillende situaties. Sommige situaties vragen om een PCR-test of een standaard antigeentest (niet te verwarren met de snelle antigeentest). Wanneer zijn deze testen terugbetaald door de verplichte ziekteverzekering?

COVID-19 : Terugbetaling snelle antigeentesten in de apotheek sinds 1 november 2021

Mensen met lichte symptomen of reizigers die terugkomen uit een rode zone die beschikken over een testcode kunnen tussen 1 november 2021 en 30 juni 2022 bij verschillende apotheken terecht voor een terugbetaalde snelle antigeentest.

Zo wordt de druk bij de testcentra en huisartsen verlicht en hebben deze mensen ook sneller resultaat. De resultaten zijn ook geldig voor het CST.

COVID-19: raming van de niet-uitgevoerde zorg in ziekenhuizen tijdens de 1e, 2e en 3e golf

Om de impact van COVID-19 op de verstrekte zorg in ziekenhuizen in te schatten, voert de Dienst Audit Ziekenhuizen, een samenwerking tussen het RIZIV, de FOD Volksgezondheid en het FAGG, op vraag van het “Hospital & Transport Surge Capacity Committee” regelmatig audits uit. Hierbij focust het op de opgelopen zorgachterstand en inlooptijd. Aan de hand van deze rapporten kunnen in de toekomst actiepunten worden vastgelegd.

Voor de COVID-19-periode van maart 2020 t.e.m. mei 2021 noteert het opbouwende achterstanden tijdens de 1ste, 2de en 3de golf, en inhaalbewegingen tussen de golven in, met een absolute piek in maart 2021.

Hoe een onterecht betaalde PCR-test terugbetaald krijgen?

In een aantal situaties kan het zijn dat patiënten deze zomer onterecht hebben moeten betalen voor een PCR-test, terwijl ze recht hadden op een gratis test. We hebben een regeling uitgewerkt met de ziekenfondsen om deze testen toch nog terugbetaald te krijgen.

RIZIV-tarieven en -vergoedingen

Zorgverleners: hoe kan u het ontvangen bedrag voor uw COVID-19-beschermingsmateriaal melden op uw belastingaangifte?

In het kader van de COVID-19-pandemie heeft het RIZIV een tussenkomst voorzien voor ambulante zorgverleners voor bijzondere beschermingsmaatregelen en materialen.

Het bedrag dat u kreeg voor de periode van 4 mei tot en met 31 augustus 2020 moet in alle gevallen het voorwerp uitmaken van een fiscale fiche, ongeacht de vorm waarin u uw werkzaamheden verricht. Als gevolg daarvan hebben de verzekeringsinstellingen eind juni 2021 een fiscale fiche 281.50 aan de FOD Financiën overgemaakt. Deze fiscale fiche 281.50 is ook beschikbaar op uw MyMinfin (als u duidelijk geïdentificeerd bent).

Hierbij de toelichting hoe u uw belastingaangifte kan aanvullen voor uw ontvangsten van 2020.

COVID-19 : opsporing van circulerende varianten via genoomanalyse in klinische laboratoria

Om de aanwezigheid van nieuwe varianten van het virus goed op te volgen, voorzien we een basis- en actieve surveillance. Bovenop het platform voor peillaboratoria, richten we  een platform voor genoomanalyse op.: De peillaboratoria sturen een steekproef van hun positieve stalen door naar het genoomanalyseplatform dat ze analyseert via een moleculaire techniek, NGS genaamd.

COVID-19: extra psychologische hulp voor zelfstandigen

We sluiten een overeenkomst met een VZW voor een aanvullend gratis ondersteuningsaanbod van 8 sessies psychologische zorg, specifiek voor zelfstandigen die het extra moeilijk hebben door de gezondheids- en financiële crisis.

Wanneer en hoe een COVID-19-test aan ons factureren?

PCR, antigeen snel of standaard, serologisch. De ziekteverzekering vergoedt 4 types COVID-testen.
Hier vindt u de bedragen die u aan ons kan factureren en de voorwaarden om de testen uit te voeren en aan ons te factureren. Verschillende criteria spelen een rol: indicaties op basis waarvan een persoon zich kan laten testen, het voorschrift, de betrouwbaarheid van de test, de overdracht van de resultaten, enz.

Een PCR-test of een 'standaard' antigeentest aan de ziekteverzekering factureren

Als klinisch bioloog (arts of apotheker) kan u een PCR of een standaardantigeentest factureren aan de ziekteverzekering in verschillende gevallen.

Op deze pagina vindt u de voorwaarden om deze testen aan ons te factureren. Verschillende criteria zijn van belang: de indicaties waarin een persoon kan worden getest, het voorschrift, de overdracht van de resultaten, enz.

Als een PCR-test niet aan deze vergoedingsvoorwaarden voldoet, kunt u deze niet in rekening brengen: noch aan de ziekteverzekering, noch aan de patiënt.

De 'standaard' antigeentest wordt de eventueel geautomatiseerde antigeentest bedoeld die in een laboratorium wordt uitgevoerd, dit is niet hetzelfde als de antigeensneltest.

Een antigeensneltest aan de ziekteverzekering factureren

Als arts of als klinisch bioloog (arts of apotheker) kan u een antigeensneltest factureren aan de ziekteverzekering in 2 gevallen.

Op deze pagina vindt u de voorwaarden om deze testen aan ons te factureren. Verschillende criteria zijn van belang: de indicaties waarin een persoon kan worden getest, het voorschrift, de overdracht van de resultaten, enz.

Een serologische test aan de ziekteverzekering factureren

Als klinisch bioloog (arts of apotheker) kan u in verschillende gevallen serologische tests aan ons factureren.

Op deze pagina vindt u de voorwaarden om tests aan ons te factureren. Verschillende criteria zijn van belang: de indicaties waarin een persoon kan worden getest, het voorschrift, het maximum aantal testen per patiënt, enz.

Zorgverleners of ziekenhuizen krijgen de mogelijkheid om telemonitoring op te starten in de thuisomgeving voor covid-19-patiënten. Hiertoe kunnen ze overeenkomsten afsluiten met het RIZIV.  Een medisch team volgt deze patiënten op van op afstand. 

Telemonitoring van deze thuisblijvende covid-19-patiënten en van patiënten na hun ontslag uit het ziekenhuis laat toe om ziekenhuisbedden te vrijwaren maar vooral ook om de bijkomende werkbelasting op het ziekenhuis, het zorgpersoneel en de huisartsen te verminderen door een betere ondersteuning door technologische oplossingen.

Het gaat om een pilootproject om te onderzoeken welke de mogelijkheden zijn voor telemonitoring: we bestuderen de impact en organisatie van dit zorgmodel en bevragen de ervaringen bij de gebruikers.

Covid-19 – Federale steun voor uitzonderlijke inspanningen van de ziekenhuizen.

De covid-19-pandemie heeft een grote impact op ziekenhuizen en zorgverleners. De federale overheid geeft daarom 2 miljard euro financiële steun aan de ziekenhuizen om tegemoet te komen in de specifieke kosten met betrekking tot de pandemie, en om ze te ondersteunen in hun gevecht tegen Covid-19. Dat deed ze eerder al via verschillende voorschotten doorheen 2020.  Nog voor eind 2020 finaliseren we de voorlopige berekening voor de eerste helft van 2020.

Tegemoetkoming in de kosten voor beschermingsmateriaal voor zorgverleners aangepast aan de specificiteit van elk beroep

We verlichten de kosten die u, als zorgverlener, in een privépraktijk en bij ambulante zorg draagt voor uw beschermingsmateriaal en -maatregelen die specifiek voor COVID-19 zijn bestemd. De beschermingsmaatregelen blijven noodzakelijk om uw patiënten veilig te behandelen, maar mogen in geen geval aan hen worden doorgerekend. Hoe u deze tegemoetkoming ontvangt, hangt af van de categorie van zorgverleners waartoe u behoort. In vele gevallen moet u zelf geen stappen ondernemen.

Rapport: impact van COVID-19 op de terugbetaling van gezondheidszorg

De corona-epidemie heeft sinds half maart 2020 belangrijke gevolgen gehad op de terugbetalingen in alle sectoren van de gezondheidszorg. We monitoren deze impact en brengen ze in kaart.

COVID-19-huisartsenbarometer brengt raadplegingen voor luchtwegklachten in kaart

Dankzij de deelnemende artsen kan deze digitale teller een duidelijker beeld geven op de situatie van COVID-19 in de praktijk van de huisarts. Zo is het mogelijk de zorg aan te passen aan de evolutie van de epidemie.

Verlenging van het experiment betreffende de wachtposten voor huisartsen tijdens de week

De strijd tegen COVID-19 brengt zware wachtdiensten voor huisartsen met zich mee, ook tijdens de week. Om de individuele last van die wachten te verlichten hebben we beslist om, in de vorm van proefprojecten, de wachtposten ook tijdens de week te financieren van 18 u tot 8 u.
Sedert april 2020, hebben 15 wachtposten zich ingeschreven als proefproject. Na 3 maanden, lijkt het ons nuttig om het experiment te kunnen verderzetten.

Multidisciplinaire revalidatie en intensieve zorgen bij COVID-19-patiënten: uitbreiding fysiotherapeutische zorg

We willen de revalidatiezorg verbeteren van Covid-19 patiënten die op intensieve zorgen verblijven of verbleven hebben. Bij deze patiënten start zo snel als mogelijk een intensieve multidisciplinaire revalidatie.  We introduceren hiervoor pseudonomenclatuurcodes voor bijkomende verstrekkingen.

Kinesitherapie voor gehospitaliseerde COVID-19-patiënten: het RIZIV verhoogt zijn tussenkomst

We willen de kinesitherapeutische zorg verbeteren van Covid-19 patiënten die op intensieve zorgen verblijven of verbleven hebben. We nemen dus 2 maatregelen tijdens deze crisis: een verhoging van de tarieven voor de kinesitherapiezitting, en de mogelijkheid van een 2de individuele zitting van 30 minuten.

COVID-19: dag- en nachthospitalisatie in psychiatrische ziekenhuisdiensten – partiële hospitalisatie thuis

Sinds maart kon partiële dag/nacht hospitalisatie doorgaan bij de patiënt thuis. Gezien de huidige ontwikkeling van de epidemie worden deze opnames vanaf 1 juli 2020 weer geheel in het ziekenhuis gedaan.
Om te voldoen aan de noodzakelijke afstandsregels is het mogelijk de patiënten van het dagziekenhuis in 2 groepen te verdelen. Hierdoor neemt de minimale aanwezigheidsduur in het ziekenhuis af van 7 naar 3 uur.

Terugbetalingsvoorwaarden opsporingstesten naar het coronavirus tijdens de COVID-19-pandemie

We vergoeden nu 3 soorten testen: moleculair, antigenen en serologisch (antistoffen). Hier vindt u meer informatie over de vergoedingsvoorwaarden voor deze tests.

Intensieve zorg, COVID-19-afdelingen, spoedgevallen: we passen de verstrekkingen van die 3 kerndiensten aan de realiteit van de COVID-19-crisis aan

De COVID-19-crisis heeft de manier van werken in de ziekenhuizen grondig gewijzigd, zowel op vlak van infrastructuur en logistieke organisatie als op vlak van inzet van personeel, verpleegkundigen en artsen-specialisten. Daarnaast vergt de verzorging van besmette patiënten een buitengewone inspanning, zowel fysiek als psychisch.

Om aan die gewijzigde werkomstandigheden tegemoet te komen en de inspanningen correct te vergoeden, nemen we nieuwe maatregelen met betrekking tot de zorg in 3 ziekenhuisdiensten die in het bijzonder betrokken zijn bij de crisis: de afdelingen voor spoedgevallen en intensieve zorg en de specifieke COVID-19-afdelingen.

Vergoeding afname stalen bij systematische PCR-testen in residentiële voorzieningen door huisartsen

Sinds begin april worden op een systematische manier testen afgenomen in alle residentiële voorzieningen zoals woonzorgcentra, verblijfscentra voor personen met een handicap, opvangcentra, gevangenissen, … . Voor de afname van de stalen kunnen huisartsen de bestaande codes uit de nomenclatuur aanrekenen.

Continuïteit van de zorg door tandartsen: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door tandartsen.

Palliatief forfait en incontinentieforfaits aanvragen gedurende de COVID-19 crisis

U kan als arts nog steeds de nodige attesten opstellen en verzenden voor deze forfaits. De ziekenfondsen blijven ze toekennen.

Continuïteit van de zorg door artsen-specialisten: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door artsen-specialisten.

Continuïteit van oncologische zorg : Uitstel niet-dringende zorg: we versoepelen bepaalde overeenkomsten afgesloten met ziekenhuizen of ziekenhuisnetwerken

Omwille van Covid-19 stellen ziekenhuizen niet-dringende consultaties en behandelingen uit en kan de opvolging van sommige overeenkomsten niet binnen de afgesproken termijnen of regels plaats vinden en kunnen de procedures voor de indiening van aanvragen niet volledig worden gerespecteerd.

Om te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken ziekenkuizen worden uitzonderlijk bepaalde maatregelen genomen voor volgende overeenkomsten: Oncofreezing, borstrecontstructie, GEP en NGS.

Continuïteit van de zorg door verstrekkers van implantaten: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door verstrekkers van implantaten.

Als arts zorg op afstand aanrekenen via het derdebetalerssysteem tijdens de COVID-19-crisis

Hoe kan u als arts tijdens deze crisisperiode zorg op afstand aanrekenen via het derderbetalerssysteem, elektronisch of op papier? Hierbij de aangepaste verzamelstaat, rekeninghoudend met het uitgebreide aantal codes voor advies op afstand.

Uitstel niet-dringende zorg voorkomen: verlengingsvoorwaarden zorgtrajecten versoepeld

Omwille van Covid-19 stellen artsen en ziekenhuizen niet-dringende contacten, consultaties en behandelingen uit. Dit kan ook een belangrijke impact hebben op jaarlijkse verlenging van de zorgtrajecten voor chronische patiënten (chronische nierinsufficiëntie of diabetes type 2). Om zo veel mogelijk te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken artsen, versoepelen we de verlengingsvoorwaarden.

COVID 19 – Wij financieren de coördinatie, de follow-up, het toezicht en de zorg in schakelzorgcentra

Schakelzorgcentra kunnen patiënten met COVID-19 tijdelijk opvangen na hun verblijf in het ziekenhuis of na onderzoek in een triagecentrum. Wij financieren de coördinatie, de follow-up, het toezicht en de zorg door artsen, verpleegkundigen en zorgkundigen.

Thuiszorg: Maatregelen ten gunste van verpleegkundigen en patiënten tijden de COVID-19-crisis

We namen in het begin van de crisis 2 maatregelen om verpleegkundigen te helpen voorzorgsmaatregelen te nemen en patiënten te kunnen opvolgen die getroffen werden door het virus.

De tijdelijke maatregel (Opvolging en toezicht bij patiënten met een COVID-19-gerelateerde problematiek in de thuissituatie, gediagnosticeerd door een arts) blijft tot nader order geldig.

De maatregel “verhoging van het honorarium en de terugbetaling voor bezoeken van een thuisverpleegkundige” is gestopt. Er wordt een ander systeem overwogen. We informeren u zo snel als mogelijk.

COVID-19 - Documenten aan het ziekenfonds bezorgen om rechten op terugbetaling van geneeskundige verzorging te behouden: mogelijkheden voor de burger

Moet u documenten aan uw ziekenfonds bezorgen om uw rechten op terugbetaling van geneeskundige verzorging te behouden? Dan kunt u dat ook tijdens de COVID-19-crisis doen. De termijnen daarvoor zijn verlengd tijdens de periode van inperking.

Continuïteit en veiligheid van de zorg : advies op afstand door artsen en wachtposten tijdens de COVID-19-pandemie

We wijzigen een toepassingsregel van de verstrekking 101135 (Advies met het oog op continuïteit van zorg). Deze verstrekking zal u als arts 5 keer per 30 dagen kunnen aanrekenen.

We creëren een nieuwe verstrekking voor de telefonische triage van patiënten met het vermoeden van Covid-19 tijdens de huisartsenwachtdienst.

Verkorte bestraling bij borstkankerpatiënten tijdens de COVID-19-pandemie

Een verkort bestralingsschema is voor sommige patiënten met borstkanker een veilig en volwaardig alternatief. Zo zetten we bestralingstoestellen en beschikbaar personeel zo optimaal mogelijk in en waar mogelijk kunnen we een opsplitsing voorzien tussen toestellen en “equipes” voor COVID19-vrije patiënten en patiënten met COVID-19. Bovendien zullen patiënten zich minder frequent naar het ziekenhuis verplaatsen en zullen er minder ziekenhuiscontacten nodig zijn.

Wanneer is zo’n verkort bestralingsschema mogelijk en hoe is het aan te rekenen?

Continuïteit van de logopedische zorg: verstrekkingen op afstand in de context van de COVID-19-crisis

We willen de continuïteit van de logopedische zorg tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van de sociale distantiëring. Daarom passen we de regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan, zodat logopedieverstrekkingen mogelijk zijn vanop afstand, zonder fysieke aanwezigheid van de logopedist.
De maatregel is van toepassing vanaf 14 maart en gedurende de hele COVID-19-crisis.

Continuïteit tandheelkundige zorg: telefonisch advies met eventuele doorverwijzing tijdens de COVID-19 crisis

Voor de continuïteit van de zorg en het accuraat begeleiden van de patiënt naar de beschikbare tandheelkundige zorg is het aangewezen om tijdens de periode van de COVID19 maatregelen een specifieke verstrekking in te voeren voor telefonisch advies en eventuele doorverwijzing. Deze aanpak voor zorg op afstand geldt vanaf 14 maart  2020 en tot zolang de crisisperiode duurt.

Onze financiële steun voor eerstelijns triage- en afnamecentra COVID-19

In heel België zijn centra geopend om patiënten te onderzoeken die mogelijk besmet zijn met COVID-19 of om screeningtests uit te voeren. De ziekteverzekering ondersteunt de activiteit van deze centra op verschillende manieren financieel.
Hier zijn de verschillende soorten vergoedingen, de bedragen en hoe u ze aan de verzekering voor geneeskundige verzorging kunt factureren.

Continuïteit kinesitherapie: verzorging op afstand tijdens de COVID-19-maatregelen

Voor de continuïteit van de zorg en het stabiliseren of verbeteren van de gezondheidstoestand van de patiënt is het aangewezen om tijdens de periode van de COVID19 maatregelen kinesitherapeutische verzorging ondersteund door videoconsult of telefonisch consult mogelijk te maken, kortom zorg op afstand.

Deze maatregel geldt vanaf 14 maart en tot zolang de crisisperiode duurt.

Diabeteseducatie in de eerste lijn: continuïteit van de zorg mogelijk via telefonische of videoconsultatie

Diabeteseducatie is mogelijk via telefonische of videoconsultaties voor: patiënten met een zorgtraject diabetes type 2 en patiënten met een ‘Opvolging van een patiënten met diabetes type 2/ voortraject’. Deze maatregelen voor diabeteseducatoren gelden vanaf 14 maart 2020.

Continuïteit van pre- en postnatale zorg: verzorging op afstand tijdens de COVID-19-maatregelen

Voor het garanderen van de nodige zorg voor de (aanstaande) moeder en het kind, zelfs tijdens de COVID-19 crisis en met de nodige voorzorgsmaatregelen Daarom passen we de regels aan van de verzekering voor geneeskundige verzorging, bepaalde vertrekkingen  door vroedvrouwen zijn mogelijk op afstand.

Deze maatregelen zijn geldig vanaf 14 maart tot het einde van deze crisisperiode.

COVID-19 - Uitstel van niet-dringende zorg: Verlenging van de machtigingen

Voor alle machtigingen voor geneesmiddelen waarvan de geldigheidsduur verviel na 13 februari 2020, wordt de geldigheidsduur verlengd met 3 maanden. Deze en andere maatregelen nemen we om de continuïteit van de zorg te garanderen in deze COVID-19-context.  

Continuïteit diëtetiek via telefonische of videoconsultatie voor patiënten met een zorgtraject of voortraject

Om tijdens de COVID-19-crisis tegemoet te komen aan de nood aan diëtetiek, nemen we een tijdelijke maatregel voor patiënten met een zorgtraject  en patiënten met een ‘Opvolging van een patiënt met diabetes type 2/ voortraject’.

Tijdelijk zijn voor deze verstrekkingen telefonische of videoconsultaties mogelijk voor diëtetiek en dat met terugwerkende kracht van toepassing vanaf 14 maart 2020

Continuïteit van ergotherapie via videoconsultatie en verlenging van de periode van tussenkomst van de ziekteverzekering

Extra maatregelen om de continuïteit van de zorg te waarborgen: videoconsultaties ergotherapie, voor patiënten die volgens de huidige reglementering voor een tussenkomst in ergotherapieverstrekkingen in aanmerking komen. Patiënten kunnen tijdelijk ook voor 12 maanden ergotherapie in aanmerking komen in plaats van de 6 maanden die de huidige reglementering voorziet. Deze maatregelen gelden vanaf 14 maart 2020.

Uitstel van niet-dringende zorg: om impact te voorkomen passen we de vergoedingsvoorwaarden van bepaalde geneesmiddelen aan

We passen de regels van de ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging) aan met betrekking tot de machtigingen voor vergoedbaarheid van bepaalde geneesmiddelen, producten of farmaceutische verstrekkingen. We willen hiermee voorkomen dat de behandeling van en terugbetaling aan de patiënt onderbroken zou worden. De aanpassing zal bovendien ook de naleving van bepaalde maatregelen van inperking door COVID-19 gemakkelijker maken.

Het derdebetalerssyteem toepassen bij telefonisch advies door artsen tijdens de COVID19-crisis

Tijdens deze crisisperiode is het mogelijk voor artsen om telefonisch advies te geven aan hun patiënten. Hoe kan u als arts in deze situatie deze 2 nieuwe codes aanrekenen via het derdebetalerssyteem?

Uitstel niet-dringende zorg voorkomen: we versoepelen de overeenkomsten van revalidatiecentra en gespecialiseerde centra

Om de negatieve gevolgen van het uitstellen van niet-dringende zorg voor patiënten en zorginstellingen te beperken, verlengen we de periodes waarin de ziekteverzekering voor deze zorg betaalt, en die revalidatieprogramma's met een beperkte, niet-verlengbare duur. Verplichte contacten worden teruggebracht tot 1 per jaar.

Thuisverpleegkundigen: uitzondering identificatie van patiënten en toepassing derdebetalersregeling zonder eID

Tijdens de crisisperiode in verband met COVID-19 moet de eID van de patiënt niet meer worden gelezen om hun identiteit na te kijken in de situaties waar de gezondheid van patiënten en/of thuisverpleegkundigen in het gedrang kan komen.
Tijdens hun identiteitscontrole kunnen verpleegkundigen dat manueel invoeren. Op deze manier kan de derdebetalersregeling correct worden toegepast tijdens deze uitzonderlijke periode, ook bij niet-lezing van de eID.

Onze omzendbrief  beschrijft de procedure voor verpleegkundigen