print
Wat doet het RIZIV (niet) in het kader van de terugbetaling van uw zorg
Op deze pagina:
Hebt u een vraag over uw getuigschrift voor verstrekte hulp, uw terugbetaling of uw factuur?
Als u twijfels hebt over een getuigschrift voor verstrekte hulp, een factuur of een terugbetaling, dan neemt u in de eerste instantie best contact op met uw ziekenfonds. Zij kunnen u de nodige informatie bezorgen.
Het ziekenhuis of de zorgverlener bij wie u zorg kreeg, kunnen u ook verderhelpen bij eventuele vragen.
Wat doet het RIZIV (en wat doet het niet) in het kader van de terugbetaling van uw zorg?
Wij beheren de reglementering met betrekking tot de terugbetalingen van geneeskundige verstrekkingen in het kader van de verplichte verzekering, maar staan niet rechtstreeks in voor de behandeling van individuele dossiers.
Concreet:
- We hebben geen toegang tot uw medisch dossier en kunnen een verstrekking die door een professionele zorgverlener is geattesteerd, niet verifiëren, behalve in geval van een noodzakelijke controle.
- We zijn niet bevoegd voor aanvullende verzekeringen (zoals: hospitalisatieverzekeringen).
- We komen niet rechtstreeks tussenbeide in geschillen tussen zorgverleners en patiënten.
De raadpleging van deze vaak gestelde vragen (FAQ) is enkel een hulpmiddel en vervangt niet de gepubliceerde teksten (koninklijke besluiten, omzendbrieven,…)
die als enige rechtsgeldig zijn.
die als enige rechtsgeldig zijn.
Meer informatie
- U vindt meer informatie over terugbetaalde zorg op onze pagina “Geneeskundige verzorging: kosten en terugbetaling”
- U vindt meer informatie over de financiële toegankelijkheid van de zorg op onze pagina “Financiële toegankelijkheid van uw gezondheidszorg”