Zoeken
Deze zoekmotor laat u toe om te zoeken in alle webpagina’s. U kunt uw opzoeking ook verfijnen door de filters in het linkermenu te gebruiken (doelgroep, thema, datum bijwerking).
796 tot 810 van 18437 resultaten

Elektronisch betalen mogelijk maken voor patiënten: verplicht vanaf 1 juli
Vanaf 1 juli 2022 moeten zorgverleners hun patiënten ten minste één elektronisch betaalmiddel aanbieden.
Deze verplichting, die geldt voor elke onderneming, komt tegemoet aan de toenemende vraag naar elektronisch betalen en draagt ook bij aan de fraudebestrijding. Elektronisch betalen zorgt voor eenvoudigere en veiligere transacties.

Het RIZIV moedigt huisartsen aan gehoorverlies bespreekbaar te maken bij hun patiënten
Huisartsen kennen als de beste de gevolgen van gehoorverlies voor hun patiënten. Die gevolgen bestaan zowel op sociaal vlak als voor de algemene gezondheid en het welzijn. Sommige mogelijke gevolgen zijn minder gekend zoals burn-out, dementie en depressie. Het RIZIV en de Overeenkomstencommissie Audiciens-Verzekeringsinstellingen huisartsen helpen daarom deze gevolgen te voorkomen voor patiënten en bieden info aan huisartsen om gehoorverlies te herkennen, bespreekbaar te maken en patiënten door te verwijzen. Dat doen ze in de vorm van een sensibiliseringscampagne met aftrap op de World Hearing Day vandaag 3 maart 2023.

De opvolging van de aanrekening van medische zorgen loont voor onze ziekteverzekering
Zorgverleners hebben zowat 11,7 miljoen euro te veel aangerekend aan de ziekteverzekering. Dat stelde de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (DGEC) van het RIZIV vast.
6,7 miljoen euro daarvan was fraude, zo blijkt uit de controleonderzoeken die in 2022 zijn beëindigd.

Vlotter terug aan het werk na ziekte dankzij samenwerking tussen Actiris, verzekeringsinstellingen en het RIZIV
Actiris, de verzekeringsinstellingen en het RIZIV hebben hun overeenkomst uit 2016 vernieuwd voor de verdere versterking van de re-integratie op de arbeidsmarkt van mensen die als arbeidsongeschikt of invalide erkende zijn. Dit maakt deel uit van het regeerakkoord van september 2020, waarin men het belang benadrukt van het ondersteunen van deze doelgroep vanuit een positieve benadering, rekening houdend met hun resterende capaciteiten en wat ze professioneel willen doen. De overeenkomst, die vandaag is ondertekend, is in werking getreden op januari 2023.

Gezondheid centraal in onze keuzes voor de begroting van de ziekteverzekering
Maandagvond ontving het verzekeringscomité niet enkel de gebruikelijk leden. Geïnteresseerden uit het werkveld schoven (virtueel) mee aan om het meerjarentraject voor de begroting van onze ziekteverzekering voor te bereiden.
De innovatie? We gebruiken gezondheidszorgdoelstellingen als het cement en kompas voor de fundamenten van onze ziekteverzekering voor onze begroting 2022 én dat doen we samen met onze partners.

Gemeenschappelijk hoofdkantoor voor de FOD Volksgezondheid, het RIZIV en het FAGG
De FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD VVVL), het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) en het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) verhuizen op 1 maart 2021 naar een gemeenschappelijk gebouw in hartje Brussel. Dit maakt een nog sterkere samenwerking mogelijk tussen de drie organisaties, gebaseerd op de gemeenschappelijke visie "Samen werken aan gezondheid in een geest van duurzame ontwikkeling".

Ziekteverzekering: Het RIZIV stelt interdisciplinaire gezondheidszorgdoelstellingen voor als basis van zijn toekomstige meerjarenbegroting
Het RIZIV zet een volgende stap naar de eerste dynamische meerjarige begroting van de verzekering voor geneeskundige verzorging (2022-2024): het intermediair rapport. De innovaties? Het RIZIV gebruikt interdisciplinaire gezondheidszorgdoelstellingen als het cement en kompas voor de fundamenten van de ziekteverzekering voor een meerjarige begroting voor de jaren 2022, 2023 en 2024. Zo zet het RIZIV samen met zijn partners de gezondheid van de patiënt en ontschotting nog meer centraal.

Nieuwe directieleden houden het RIZIV stevig op koers
2021 zal voor het management van het RIZIV ongetwijfeld geboekstaafd staan als een jaar vol te ronden kapen. Na het vertrek van François Perl bij de uitkeringen, het nakende vertrek van Brieuc Van Damme bij de geneeskundige verzorging en vooral dat van Jo De Cock als eerste stuurman, bewijst het RIZIV vandaag dat het op een sterke bemanning kan rekenen om een vakkundige en gezamenlijke koers te blijven varen.
Onder die bemanning kan het RIZIV immers ook rekenen op een sterk team van medewerkers, experten en overlegpartners. Voorts torst het instituut een zware lading, namelijk een dubbele opdracht van algemeen belang op de kruising van de sociale zekerheid en de gezondheid. Laten we die lading eens van nabij bekijken.

CT-scans nog te vaak gebruikt - Nieuwe audit analyseert gebruik CT- en MRI-scans in Belgische ziekenhuizen
De federale gezondheidsinstellingen moedigen ziekenhuizen aan om de schadelijke effecten van straling te beperken. Dat kan door overbodige medische beeldvorming in te perken en waar mogelijk een MRI-scan uit te voeren in plaats van een CT-scan. De eenheid Audit Ziekenhuizen van het FAGG, de FOD Volksgezondheid en het RIZIV onderzoekt de evolutie van het gebruik van beide soorten scans. Hieruit blijkt dat het gebruik van MRI-scans toeneemt, maar dat de ziekenhuizen niet minder CT-scans uitvoeren. De eenheid formuleert ook enkele aanbevelingen.

Naar snellere en betere procedures voor de terugbetaling van geneesmiddelen
Na grondig overleg met alle betrokken belanghebbenden heeft het RIZIV een ‘roadmap’ opgesteld waarin het 52 acties voorstelt om de terugbetaling van geneesmiddelen te moderniseren. Deze stelde het RIZIV en minister van Sociale Zaken Frank Vandenbroucke vanmiddag voor op een persmoment.
De acties richten zich op het stroomlijnen en efficiënter maken van terugbetalingsprocedures, waarin de patiënt bovendien een eigen stem krijgt. Hiermee wordt de toegang voor patiënten tot veelbelovende geneesmiddelen versneld en tegelijk ook de opvolging versterkt van de evidentie over de werkelijke meerwaarde van geneesmiddelen.
Inzake de tijdelijke contracten voor innovatieve geneesmiddelen doet het RIZIV een reeks voorstellen die het gebruik ervan meer doelgericht en beperkt in tijd moeten maken; transparantie van de inhoud en duidelijke uitstap, waarbij potentiële concurrenten de informatie krijgen zodat zij de indiening van een terugbetalingsdossier kunnen voorbereiden, wat een betere competitie en marktdynamiek mogelijk maakt.

Terug aan het werk tijdens een arbeidsongeschiktheid: help uw patiënt op weg als arts
Opnieuw aan het werk gaan kan ingewikkeld en intimiderend lijken voor iemand in arbeidsongeschiktheid. Op 13 november start het RIZIV daarom een communicatiecampagne op sociale media over de verschillende mogelijke manieren om terug aan het werk te gaan voor mensen die meer of minder dan een jaar erkend zijn als arbeidsongeschikt én die opnieuw aan het werk willen.
Ons doel is om met deze campagne de positieve vooruitzichten te benadrukken voor mensen in arbeidsongeschiktheid, nog bepaalde capaciteiten hebben en weer aan het werk willen. We beschrijven de verschillende trajecten en de sleutelactoren die er zijn om hen te helpen opnieuw aan het werk te gaan, en benadrukken de persoonlijke ondersteuning die voor hen beschikbaar is.

Laboratoria: herinvestering van 15% van het budget voor klinische biologie en beperking van supplementen voor patiënten vanaf 1 januari
Vanaf 1 januari 2024 passen we de terugbetaling van de diensten geleverd door de klinische labo’s aan. We verminderen het budget met 15% . De vrijgekomen middelen, geschat op 223 miljoen euro, zullen aangewend worden om andere projecten in de gezondheidszorg te financieren. Deze hervorming kadert in de bredere ziekenhuishervorming.

Nieuwe indicatoren voor meer appropriate care over het voorschrijfgedrag voor antibiotica door huisartsen
In België sterven jaarlijks meer dan 600 patiënten aan de gevolgen van antimicrobiële resistentie (AMR). Het RIZIV werkt al jaren mee aan acties en informatie- en sensibiliseringscampagnes naar de burgers en voorschrijvers over deze ernstige materie en faciliteert nu een volgende stap: de Nationale Raad voor Kwaliteitspromotie (NRKP), een orgaan met steun van het RIZIV, zal in de loop van deze maand een nieuwe indicator publiceren in het Belgisch staatsblad om het overbodige gebruik en voorschrijven van antibiotica te voorkomen met het oog op de vermindering van antibioticaresistentie en het terugdringen van nosocomiale infecties (in het ziekenhuis).

We schaffen enkele COVID-19 maatregelen af vanaf 1 november 2023
Nu de pandemie meer en meer achter ons ligt, zijn sommige maatregelen niet meer nodig en laten we ze vanaf 1 november 2023 achterwege of indien nuttig, verankeren we ze structureel in onze ziekteverzekering.

Balans van het actieplan en de taskforce van het Fonds voor de medische ongevallen: achterstand weggewerkt en kortere doorlooptijden
De historische achterstand van het Fonds voor de medische ongevallen (FMO) is weggewerkt en de werking is structureel verbeterd. Sinds de oprichting van het Fonds voor de medische ongevallen zijn er in totaal 6.817 dossiers ingediend. 87% van deze zaken werd afgesloten of gaf aanleiding gegeven tot een advies. Sinds 2021 worden nieuwe dossiers drie keer zo snel afgehandeld. Dit is het resultaat van de taskforce en het actieplan die twee jaar geleden zijn gestart, in combinatie met het werk van het vaste team.