print

‘Breng je identiteitskaart mee naar het ziekenhuis: de goede reflex’: herlancering communicatiecampagne over het nut van de identiteitskaart in het ziekenhuis

30-01-2025

We herlanceren onze communicatiecampagne op sociale media over de voordelen van het meebrengen van de identiteitskaart naar het ziekenhuis voor patiënten.

Op deze pagina:

Waarover gaat de campagne?

De boodschap van de campagne is om er steeds aan te denken de identiteitskaart mee te brengen naar het ziekenhuis, of het nu gaat om een raadpleging of een (spoed)opname. Voor volwassenen is dit de Belgische elektronische identiteitskaart (eID) of elektronische vreemdelingenkaart, voor kinderen gaat het om de Kids-ID of ISI+ kaart. 

Dit heeft tal van voordelen. De inschrijving verloopt vlot, zonder administratieve rompslomp. De patiënt is zeker van een correcte identificatie: de identiteitskaart geeft toegang tot zijn gegevens en de informatie over zijn behandeling. Hij kan zo bovendien vermijden dat hij een groot deel van de medische kosten moet voorschieten. Het ziekenfonds betaalt de kosten die door het RIZIV vergoed worden dan rechtstreeks aan het ziekenhuis. 

Als de patiënt niet over zijn identiteitskaart beschikt op het moment van de raadpleging of opname, zijn er voor het ziekenhuis nog steeds alternatieven om zijn identiteit te verifiëren, zoals een kleefbriefje van het ziekenfonds of de toepassing Itsme. 

Ontdek de campagne

We lanceerden deze campagne in samenwerking met de ziekenhuizen en ziekenfondsen in maart 2024.
We herlanceren dit voorjaar onze campagne op sociale media gedurende 3 maanden. Dit najaar volgt een nieuwe golf.

Bekijk:

  • Onze affiche in A3-formaat (NL, FR, DU, EN)
  • Onze digitale affiche voor schermen (FR, NL, DE, EN)
  • Onze video

Ander communicatiemateriaal aanvragen (bv. banners voor uw website of nieuwsbrief of visuals voor uw sociale media) kan via communication@riziv-inami.fgov.be