print

Verplichte elektronische facturatie voor artsen en tandartsen vanaf 1 september 2025

17-07-2025

Vanaf 1 september 2025 is het voor artsen en tandartsen verplicht om elektronisch te factureren aan de verzekeringsinstellingen. Dit vermindert het risico op fouten,  vereenvoudigt de administratieve opvolging en zorgt voor een snellere betaling. De verplichting geldt voor alle ambulante verstrekkingen, dat wil zeggen buiten een ziekenhuisopname. Het is verplicht zowel wanneer de arts of tandarts de derdebetalersregeling toepast en patiënten enkel het remgeld betalen als wanneer ze dit niet doen. 

Op deze pagina:

Een systeem dat al wijd verspreid is

De arts of tandarts zorgt voor de elektronische facturatie via zijn softwarepakket. De patiënt krijgt steeds een ontvangstbewijs met de bedragen van de geleverde zorg op het moment van de verstrekking. Dit kan op papier of via eBox, als de patiënt daar zijn toestemming voor gegeven heeft.

De verplichting geldt:

  • zowel voor huisartsen als artsen-specialisten 
  • zowel voor algemeen tandartsen als voor tandarts-specialisten
  • voor alle patiënten wiens zorg vergoed wordt door de verplichte ziekteverzekering.

Op dit moment factureert de grote meerderheid van de artsen en tandartsen al elektronisch. Eind 2024 ging het om: 

  • 94,35% van alle verstrekkingen aangerekend door huisartsen
  • 84,75% van alle consultaties aangerekend door artsen-specialisten
  • 83,43% van alle verstrekkingen aangerekend door tandartsen

Mickaël Daubie, directeur-generaal van de Dienst voor geneeskundige verzorging van het RIZIV:
“Het is belangrijk dat ook de artsen en tandartsen die vandaag nog niet elektronisch factureren deze overstap maken. Zo garanderen we een vlottere terugbetaling van zorg voor zowel zorgverleners als patiënten.”

De verplichting geldt zowel wanneer de arts of tandarts de derdebetalersregeling toepast voor zijn patiënt (in dat geval gebruikt hij de dienst eFact) als wanneer ze dit niet doen (dan gebruikt hij eAttest).

Talrijke voordelen van elektronisch factureren

Voor zorgverleners:

  • Het risico op fouten bij de facturatie en dus correcties achteraf vermindert sterk.
  • Minder administratie en een vereenvoudigde opvolging.
  • Een snellere betaling van de verstrekkingen door de ziekteverzekering.

Voor patiënten:

  • Ze moeten geen papieren getuigschrift meer indienen bij het ziekenfonds om te worden vergoed.
  • Ze krijgen sneller hun geld terug.

Alle voordelen van eFact en eAttest komen aan bod in de video die het Nationaal Intermutualistisch College (NIC) samen met het RIZIV maakte:

Uitzonderingen op de verplichting

Uitzonderlijk kan de facturatie nog op papier gebeuren. 

Volledige uitzondering:

  • voor artsen die 67 jaar oud of ouder waren op 1 januari 2023
  • voor tandartsen die 63 jaar oud of ouder waren op 1 januari 2024

Occasionele uitzonderingen: 

  • als de facturatie plaatsvindt buiten het kabinet en de elektronische facturatie technisch onmogelijk is
  • in geval van overmacht die de elektronische facturatie onmogelijk maakt

Het blijft daarom essentieel dat artsen en tandartsen nog papieren getuigschriften ter beschikking hebben. Deze kunnen ze bestellen via Medattest.
 

Meer informatie

Op de website van het RIZIV:

Lijst met meest gestelde vragen:

De lijst met erkende softwarepakketten voor artsen en tandartsen staat op de website MyCareNet van het Nationaal intermutualistisch college (NIC).

Contacten

Perscontact

Tel: +32(0)2 739 78 67

E-mail: communication@riziv-inami.fgov.be