print

Elektronisch betalen mogelijk maken voor patiënten: verplicht vanaf 1 juli

23-06-2022

Vanaf 1 juli 2022 moeten zorgverleners hun patiënten ten minste één elektronisch betaalmiddel aanbieden.

Deze verplichting, die geldt voor elke onderneming, komt tegemoet aan de toenemende vraag naar elektronisch betalen en draagt ook bij aan de fraudebestrijding. Elektronisch betalen zorgt voor eenvoudigere en veiligere transacties.

Op deze pagina:




Wanneer moet een zorgverlener dit aanbieden?

De ruime definitie van onderneming omvat ook vrije en intellectuele beroepen en verenigingen. Daaronder valt dus ook de zorgsector. Deze verplichting geldt dus:

  • voor alle individuele zorgverleners en zorginstellingen,
  • ongeacht waar ze hun diensten verlenen, in een praktijk of elders,
  • ongeacht of de zorgverlening gedekt wordt door de verplichte ziekteverzekering.

Welk elektronisch betaalmiddel?

Elke zorgverlener kan vrij kiezen welke betaaloplossing het meest geschikt is in functie van zijn dagelijkse praktijk, de kenmerken van zijn patiënten en de technologische mogelijkheden. Alle technische oplossingen die vrij beschikbaar zijn komen in aanmerking: vaste en draagbare betaalterminals voor bankkaarten, apps voor betaling via smartphone of smartwatch, overschrijvingen, enz.

De patiënt kan geen extra kosten worden aangerekend voor het gebruik van een elektronisch betaalmiddel, welk systeem ook gebruikt wordt.

Wat met contante betalingen?

De mogelijkheid om elektronisch te betalen is een extra optie naast de contante betalingen. Ze vervangt ze niet. Contante betalingen blijven mogelijk en mogen nooit worden geweigerd.

Meer info?

Meer informatie over deze verplichting en over de voordelen van elektronisch betalen vindt u op de website van de FOD Economie.

Contacten