Gerelateerde pagina's
InfoSS: het beheer van het sociaal statuut informatiseren
Sinds enkele jaren streeft het InfoSS-project (Informatisering Sociaal Statuut) ernaar om het beheer van het sociaal statuut deels te digitaliseren en te automatiseren.
Hierdoor kon het papierverkeer en de administratieve rompslomp voor zorgverleners en verzekeringsmaatschappijen worden verminderd.
Op deze pagina:
Wat is het sociaal statuut?
Voor bepaalde geconventioneerde zorgverleners (apothekers, artsen, kinesitherapeuten, logopedisten, tandartsen, verpleegkundigen en vroedvrouwen) voorzien wij een sociaal voordeel met het oog op de toekenning van een rente, pensioen of kapitaal in geval van invaliditeit, pensioen en/of overlijden.
Zorgverleners die actief blijven na de opname van het hun wettelijk rustpensioen krijgen het conventievoordeel.
Beide voordelen krijgen samen de naam ‘sociaal statuut’.
Enkel VAPZ-contracten gesloten met verzekeringsmaatschappijen en pensioeninstellingen zoals bedoeld in art. 54 van onze GVU-wet (verder “verzekeringsondernemingen” genoemd) komen in aanmerking voor het sociaal voordeel.
Wat is de doelstelling van het InfoSS-project?
Het InfoSS-project heeft tot doel:
- de papieren informatiestromen in grote mate af te schaffen;
- het beheer van het sociaal statuut zo veel mogelijk te automatiseren, zodat de zorgverleners zo weinig mogelijk individuele acties moeten ondernemen. Dit doen we o.a. door onze gegevens te koppelen met andere gegevensbronnen, zoals de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ).
Wat verandert voor uw verzekeringsonderneming?
De verzekeringsonderneming moet ons de contractgegevens via een beveiligde server (XFERCOM.riziv-inami.fgov.be) bezorgen (‘digitaal contract’).
Dit gebeurt eenmalig, dus niet meer per premiejaar: enkel in geval van wijziging of stopzetting van het contract brengt de verzekeringsonderneming ons op de hoogte.
Belangrijk: zonder het digitaal contract heeft de zorgverlener geen recht op het sociaal voordeel.
De verzekeringsonderneming kan via een beveiligde server (XFERCOM.riziv-inami.fgov.be) de stand van zaken m.b.t. het sociaal voordeel mee opvolgen.
Wat verandert er voor de zorgverlener?
- De zorgverlener kan online in ProGezondheid het/de digitale contract(en) raadplegen.
- Als er meerdere contracten beschikbaar zijn, kan de zorgverlener een contract koppelen of ontkoppelen.
- De zorgverlener kan online per premiejaar de situatie opvolgen en hoeft in de meeste gevallen geen enkele actie te ondernemen. Als uit het evaluatieresultaat blijkt dat de zorgverlener recht heeft op de premie, volgt de betaling namelijk automatisch.
- De zorgverlener kan een mandaat geven aan 1 of meerdere personen om zijn administratieve gegevens mee te beheren.
Communicatie naar de zorgverleners:
- Wij informeren de zorgverleners hoofzakelijk via e-mail over alle belangrijke gebeurtenissen in het kader van het sociaal statuut (wijziging van contractgegevens, terbeschikkingstelling van het evaluatieresultaat, beslissing m.b.t. de toekenning van het sociaal statuut …).
Contacten
Project InfoSS
Voor artsen of tandartsen:
artsen-tandartsen@riziv-inami.fgov.be
Voor kinesitherapeuten:
kinenl@riziv-inami.fgov.be
Voor verpleegkundigen of vroedvrouwen:
nursenl@riziv-inami.fgov.be
Voor apothekers of apothekers-biologen:
dossierpharma@riziv-inami.fgov.be
Voor logopedisten:
logonl@riziv-inami.fgov.be