Recht op het sociaal statuut als verpleegkundige
Als geconventioneerd verpleegkundige kan u aanspraak maken op sociale voordelen die het ‘sociaal statuut’ worden genoemd.
Op deze pagina:
Wat is het sociaal voordeel?
Het sociaal voordeel is de jaarlijkse bijdrage van het sociaal statuut die wij storten aan een verzekeringsonderneming waarmee u een contract voor een vervangingsinkomen bij invaliditeit en/of een pensioenovereenkomst hebt afgesloten.
Uw contract moet uiterlijk afgesloten zijn op 31 december van het premiejaar waarop het sociaal voordeel betrekking heeft.
Wat zijn de voorwaarden om recht te hebben op het sociaal statuut?
Om het sociaal voordeel of het conventievoordeel te kunnen ontvangen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
- U moet voor het volledige premiejaar tot de nationale overeenkomst verpleegkundigen-verzekeringsinstellingen toegetreden zijn, behalve voor het jaar waarin we uw RIZIV-nummer toekennen.
- U moet in het premiejaar voldoende verstrekkingen uit artikel 8 van de nomenclatuur aanrekenen aan de ziekteverzekering.
- U moet uw activiteit gedurende het volledige premiejaar als zelfstandige in hoofdberoep hebben uitgeoefend, behalve in het eerste jaar waarin u dit statuut aanneemt.
- In geval van een sociaal voordeel dat betaald wordt in een contract bij een verzekeringsonderneming of pensioeninstelling moet uw contract uiterlijk op 31 december van het premiejaar waarop het sociaal voordeel betrekking heeft afgesloten zijn.
Als u echter in de loop van het betreffende jaar bepaalde sancties kreeg opgelegd, dan kunt u geen aanspraak maken op het sociaal statuut.
Wat is de activiteitsdrempel?
U moet een minimumbedrag van 33.000 euro aan verstrekkingen uit artikel 8 van de nomenclatuur aanreken aan de verplichte ziekteverzekering.
Als u voor meer dan 150.000 euro aan verstrekkingen heeft aangerekend aan de ziekteverzekering, dan hebt u geen recht op het sociaal statuut.
Inactiviteit
De minimale activiteitsdrempel verminderen we proportioneel, in verhouding tot het aantal dagen inactiviteit* in de loop van het premiejaar. De vormen van inactiviteit die in we in aanmerking nemen, zijn reglementair bepaald (in art. 7 en 9 § 4 van het KB van 05/05/2020).
* De totale periode van inactiviteit mag niet het hele premiejaar omvatten. Voert u tijdens een periode van arbeidsongeschiktheid toch een beroepsactiviteit uit, met toestemming van uw adviserend arts van uw ziekenfonds? Dan kan u aanspraak maken op het sociaal statuut, als u de drempel bereikt. De drempel zal echter niet verminderd worden.
U heeft in 2024 in een medisch huis gewerkt?
Dan zal u een schriftelijk bewijs van uw activiteit moeten toevoegen aan uw premievraag tijdens de maanden juli en augustus.
Welk bedrag ontvangt u?
Het bedrag van het sociaal voordeel of het conventievoordeel voor het premiejaar 2024 is 629,34 euro.
Als u voor de eerste keer tot de overeenkomst toetreedt bij de toekenning van uw RIZIV-nummer, dan wordt het bedrag proportioneel toegekend, rekening houdend met de periode van toetreding tot de overeenkomst (volledige maanden van toetreding).
Bijvoorbeeld: u bent voor de eerste keer toegetreden op 1 oktober. Dan berekenen we het bedrag als volgt:
bedrag voor het volledige jaar x 3 (aantal volledige maanden toetreding)
______________________________________________________________________
12 (aantal maanden van het jaar)
Als het bedrag voor het volledige jaar 500 euro is, dan zou u dus 125 euro ontvangen.
Hoe verloopt de aanvraagprocedure?
Een groot deel van de gegevens worden automatisch toegevoegd zodat u zo weinig mogelijk stappen moet ondernemen voor het aanvragen van uw sociaal statuut.
Om de verwerking van uw dossier zo vlot mogelijk te laten verlopen, vragen wij u daarom om uw administratief dossier steeds up-to-date te houden via ProGezondheid en om uw gegevens en/of uw contracten binnen de wettelijke termijnen te controleren.
Bijzonderheid: De verzekeringsmaatschappij bij wie u bent aangesloten stuurt ons op continue basis contractgegevens door.
De verschillende stappen voor premiejaar X
- In de loop van februari/maart van het premiejaar X+1 starten wij de campagnes op voor premiejaar X.
Als u aan de basisvoorwaarden voldoet, dan krijgt u een e-mail op het moment dat uw premiedossier beschikbaar is. Dit dossier kan u consulteren via ProGezondheid > ‘Mijn Services’ > ‘Sociaal statuut’.
U heeft dan de mogelijkheid om :
- Uw contractgegevens die door uw verzekeringsmaatschappij zijn doorgegeven te consulteren en een contract te koppelen aan uw premiedossier. (Bijvoorbeeld wanneer er meerdere contracten beschikbaar zijn.)
Zorg ervoor dat uw contract uiterlijk op 15 juni van het premiejaar X+1 correct is gekoppeld aan uw premiedossier.- Na te kijken of u aan de basisvoorwaarden voldoet: geconventioneerd, actief in het kader van de ziekteverzekering, etc.
- De premie te weigeren.
Als uw contractgegevens niet volledig of incorrect zijn, moet u contact opnemen met uw verzekeraar.
Als de administratieve gegevens in uw dossier niet volledig of incorrect zijn, dan kan u met ons contact opnemen via de contactgegevens onderaan deze pagina. (Bijvoorbeeld wanneer wij niet op de hoogte zijn van de opname van uw wettelijk pensioen.)
- Begin juli van het premiejaar X+1: Wij maken automatisch uw premieaanvraag aan en berekenen op welk bedrag u volgens onze gegevens recht heeft (= het evaluatieresultaat).
Dit gebeurt op basis van uw profielgegevens en de gegevens van externe authentieke bronnen, zoals RSZ en RSVZ.
Wij brengen u per e-mail op de hoogte van uw evaluatieresultaat.
Let op: de aanvraag wordt enkel automatisch aangemaakt als u aan de basisvoorwaarden voldoet en er een contract (voor niet-gepensioneerde zorgverleners) of een rekeningnummer (voor gepensioneerde zorgverleners) aan uw premiedossier gekoppeld is op 15 juni van het premiejaar X+1.
- Tijdens de maanden juli en augustus van het premiejaar X+1 (= de declaratieperiode): U kan uw evaluatieresultaat raadplegen in ProGezondheid en, indien gewenst, extra informatie toevoegen aan uw dossier.
- Heeft u recht op het maximumbedrag?
Dan hoeft u niets te ondernemen. - Heeft u geen recht op het maximumbedrag,
- maar bent u wel akkoord met het berekende bedrag? Dan kan u dit al aanvaarden in uw premiedossier. Dit kan de (eventuele) uitbetaling van de premie versnellen.
- bent u niet akkoord? Dan kan u ons t.e.m. 31 augustus van het premiejaar X+1 bijkomende (in)activiteitsgegevens bezorgen via uw premiedossier in ProGezondheid. Wij zullen op basis van deze gegevens uw dossier opnieuw evalueren.
- Werd er geen automatische aanvraag aangemaakt
- omdat uw contractgegevens ontbraken? Neem dan contact op met uw verzekeraar zodat zij ons uw contractgegevens kunnen bezorgen. Van zodra het contract beschikbaar is in ProGezondheidkan u dit aan uw dossier linken en daarna manueel een aanvraag indienen t.e.m. 31 augustus van het premiejaar X+1.
- omdat uw rekeningnummer ontbrak? Dan moet u een rekeningnummer registreren in ProGezondheid en daarna manueel een aanvraag indienen t.e.m. 31 augustus van het premiejaar X+1.
- omdat u niet aan de basisvoorwaarden voldoet? Dan kan u t.e.m. 31 augustus van het premiejaar X+1 manueel een aanvraag indienen en ons via uw premiedossier in ProGezondheid bijkomende gegevens bezorgen.
- Heeft u recht op het maximumbedrag?
- Vanaf september van het premiejaar X+1 nemen wij een beslissing op basis van de gegevens uit onze authentieke bronnen en gegevens die u eventueel aan uw dossier heeft toegevoegd tijdens de declaratieperiode.
Wij starten dan ook met de uitbetaling van de premie in het contract of op het rekeningnummer dat aan uw premiedossier werd gekoppeld.
U heeft op dat moment ook de mogelijkheid om deze beslissing online te betwisten (binnen de 60 dagen na kennisgeving van onze beslissing).
Uw e-mailadres om te kunnen communiceren
Wij informeren u via e-mail over alle belangrijke gebeurtenissen in het kader van uw sociaal statuut (opstart van uw premiedossier, terbeschikkingstelling van het evaluatieresultaat, beslissing m.b.t. de toekenning van het sociaal statuut,…).
Houd er rekening mee dat dit het belangrijkste communicatiekanaal is binnen het RIZIV en dat informatie per post niet in elke fase wordt verzonden. Als u op de hoogte wil blijven van de voortgang van uw premiedossier, maar nog geen e-mailadres heeft opgegeven, kunt u dit nu doen via de module ‘Contactgegevens’ in ProGezondheid.
Bent u niet geïnformatiseerd?
In een overgangsperiode behouden wij nog enkele papieren informatiestromen:
Als wij geen geregistreerd e-mailadres van u hebben, en in het geval dat wij voor u een automatische aanvraag hebben aangemaakt, dan sturen wij onze beslissing vanaf september via de post.
Dit betekent dat u niet op de hoogte wordt gebracht zodra uw dossier beschikbaar is, noch als u niet voldoet aan de voorwaarden voor het opstarten van een automatische premie-aanvraag. We vragen u daarom om uw dossier zeker zelf op te volgen tussen maart en augustus van premiejaar X+1.
- Om een beslissing via de post te betwisten moet u
het betwistingsformulier verzenden via aangetekend schrijven binnen de 60 dagen na kennisgeving van onze beslissing.
Opgelet: Uw verzekeringsonderneming moet ons uw contract wel altijd via digitale weg bezorgen. Uw verzekeringsonderneming werkt hiervoor met ons samen in het kader van het project InfoSS.
U oefent meerdere beroepen uit?
Als u meerdere beroepen uitoefent, maakt u mogelijks ook aanspraak op het sociaal statuut voor een ander beroep. Het is echter niet mogelijk om meerdere voordelen te cumuleren. Daarom kennen wij u steeds het hoogste bedrag toe waarop u aanspraak kan maken.
Opgelet: voor elk van uw RIZIV-nummers zal een premie-aanvraag aangemaakt worden als u aan alle voorwaarden voldoet (basisvoorwaarden én een gekoppeld contract). Als dat niet het geval is, kan u zelf een aanvraag aanmaken via ProGezondheid > ‘Mijn Services’ > ‘Sociaal statuut’ vóór 31 augustus van het premiejaar X+1.
Het is dus mogelijk dat u niet voor al uw beroepen een automatische aanvraag ontvangt. Als u meerdere beroepen uitoefent, raden wij u aan om in juli of augustus van het premiejaar X+1 na te gaan of u effectief voor premiejaar X een aanvraag heeft voor het beroep waarvan u het sociaal statuut wil ontvangen.
U heeft toegang tot ProGezondheid voor al uw beroepen. Per beroep kan u steeds de status en de details van uw dossier voor het sociaal statuut raadplegen.
Het bedrag en de voorwaarden van het sociaal statuut variëren per beroepsgroep. U kan meer informatie terugvinden op onze webpagina’s voor: artsen, tandartsen, apothekers, apothekers-biologen, vroedvrouwen, kinesitherapeuten en logopedisten.
Een mandaat geven voor het online beheer van mijn sociaal statuut
U hebt de mogelijkheid om één of meerdere natuurlijke of rechtspersonen te mandateren om uw sociaal statuut online te beheren.
Zowel de mandaatnemer als uzelf kunnen de aanmaak van het mandaat opstarten. Dit gebeurt via het beveiligde systeem "Self Service Mandates".
Meer informatie
Akkoord en overeenkomst
Reglementering
- Koninklijk besluit van 5 mei 2020 tot instelling van een regeling van sociale en andere voordelen aan sommige zorgverleners die geacht worden te zijn toegetreden tot de hen betreffende akkoorden of overeenkomsten
- Koninklijk besluit van 25 mei 2024 tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 juli 2021 tot verlaging van de activiteitsdrempels inzake bepaalde vergoedingen of tegemoetkomingen voor zorgverleners wat betreft referentiejaren 2020 en 2021, ingevolge COVID-19
Contacten
Individuele dossiers - Afdeling verpleegkundigen
Indien u praktische vragen hebt over de toetredingsmodaliteiten of uw administratieve gegevens die door het RIZIV worden beheerd, kan u ons administratief team contacteren:
E-mail: nursenl@riziv-inami.fgov.be
Tel:
+32(0)2 739 74 79 (Call center)
Maandag en donderdag: van 13 tot 16 u
Dinsdag, woensdag en vrijdag: van 9 tot 12 u.
Gelieve uw RIZIV-nummer klaar te houden
Adres :
RIZIV
Dienst voor geneeskundige verzorging, afdeling verpleegkundigen
Galileelaan 5/01
1210 Brussel