print

Recht op het sociaal statuut als apotheker

Als geconventioneerde apotheker kan u aanspraak maken op sociale voordelen die het ‘sociaal statuut’ worden genoemd. Het sociaal statuut bestaat uit twee verschillende voordelen: het sociaal voordeel en het conventievoordeel.

Op deze pagina:

Wat is het sociaal statuut?

Het sociaal statuut zijn twee voordelen die u als apotheker kan krijgen: het sociaal voordeel en het conventievoordeel.

Als u het wettelijk pensioen nog niet hebt opgenomen, kan u aanspraak maken op het sociaal voordeel.

Heeft u het wettelijk pensioen opgenomen, maar blijft u actief als zorgverlener? Dan kan u aanspraak maken op het conventievoordeel.

Wat is het sociaal voordeel?

Het sociaal voordeel is een jaarlijkse bijdrage die wij storten aan een verzekeringsonderneming waarmee u een contract voor een vervangingsinkomen bij invaliditeit en/of een pensioenovereenkomst hebt afgesloten.

In dit geval moet uw contract uiterlijk zijn afgesloten op 31 december van het jaar waarop het sociaal voordeel betrekking heeft.

Wat is het conventievoordeel bij pensioenopname?

Het conventievoordeel is een jaarlijkse bijdrage die wij rechtstreeks storten op het door u opgegeven rekeningnummer.

U hebt recht op dit voordeel vanaf het jaar waarin u uw wettelijk rustpensioen hebt opgenomen als u actief blijft als zorgverlener.

Let op: Als u uw wettelijk rustpensioen hebt opgenomen vóór 1 januari 2016, dan kan u wel nog sociale voordelen aanvragen voor storting in een vrij aanvullend pensioen zelfstandigen (VAPZ), afgesloten vóór 1 januari 2016.

Wat zijn de voorwaarden om recht te hebben op het sociaal statuut?

Om het sociaal voordeel of het conventievoordeel te kunnen ontvangen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  1. U moet voor het volledige jaar toegetreden zijn tot de overeenkomst apothekers-verzekeringsinstellingen.
  2. U moet gedurende het premiejaar een activiteitsdrempel bereiken die uitgedrukt wordt in een aantal uren wekelijkse activiteit. 
  3. Enkel in geval van een sociaal voordeel dat betaald wordt op een contract bij een verzekeringsonderneming of pensioeninstelling: uw contract moet uiterlijk afgesloten zijn op 31 december van het jaar waarop het sociaal voordeel betrekking hebt.

Als u echter in de loop van het premiejaar bepaalde sancties werden opgelegd, kunt u geen aanspraak maken op het sociaal statuut.

Wat zijn de activiteitsdrempels?

Er zijn drie drempels:

  • een jaarlijkse activiteit van gemiddeld 19 tot 28 uur per week
  • een jaarlijkse activiteit van gemiddeld 28 tot 38 uur per week
  • een jaarlijkse activiteit van gemiddeld 38 uur per week

Als apotheker-titularis wordt u automatisch verondersteld op jaarbasis gemiddeld minstens 38 uur per week te werken.

Specifieke COVID-19-activiteiten

Een activiteit in een vaccinatie-, test- of triagecentrum, die u uitvoerde tijdens de COVID-19-pandemie, kan voor de premiejaren 2021, 2022 en 2023 worden meegeteld voor het behalen van de activiteitsdrempel. Een activiteit van 13u per week komt overeen met het behalen van de hoogste activiteitsdrempel.

Inactiviteit

De minimale activiteitsdrempel verminderen we proportioneel, in verhouding tot het aantal dagen inactiviteit* in de loop van het premiejaar. De vormen van inactiviteit die we in aanmerking nemen, zijn reglementair bepaald (in art. 7 en 9 § 4 van het KB van 05/05/2020).

* De totale periode van inactiviteit mag niet het hele premiejaar omvatten. Voert u tijdens een periode van arbeidsongeschiktheid toch een beroepsactiviteit uit, met toestemming? Dan kan u aanspraak maken op het sociaal statuut, als u de drempel bereikt. De drempel zal echter niet verminderd worden.

Welk bedrag ontvangt u?

Het bedrag van het sociaal voordeel of het conventievoordeel voor het premiejaar 2023 is:

  • 3.378,21 euro als u op jaarbasis gemiddeld minstens 38 uur per week hebt gewerkt
  • 2.533,63 euro als u op jaarbasis gemiddeld 28 tot 38 uur per week hebt gewerkt
  • 1.689,11 euro als u op jaarbasis gemiddeld 19 tot 28 uur per week hebt gewerkt

Als u voor de 1e keer tot de overeenkomst toetreedt bij de toekenning van uw RIZIV-nummer, kennen we het bedrag proportioneel toe in functie van uw periode van toetreding (volledige maanden van toetreding).

Bijvoorbeeld: u bent voor de eerste keer toegetreden op 1 oktober, dan berekenen wij het bedrag als volgt:
bedrag voor het volledige jaar X 3 (volledige maanden toetreding)
______________________________________________________________________
12 (aantal maanden van het jaar)

Als het bedrag voor het volledige jaar 3.000 euro zou zijn, dan zou u dus 750 euro ontvangen.

Hoe verloopt de aanvraagprocedure?

We hebben de aanvraagprocedure geautomatiseerd zodat u zo weinig mogelijk stappen moet ondernemen.

Hebt u recht op het sociaal voordeel als niet-gepensioneerde zorgverlener?

  1. De verzekeringsonderneming bij wie u bent aangesloten stuurt ons op continue basis contractgegevens door.
     
  2. In de loop van februari van het jaar X+1 zal u toegang hebben tot uw dossier voor het premiejaar X in ProGezondheid/Mijn Services/Sociaal statuut.

    In deze module:
    • kan u de door uw verzekeringsonderneming doorgestuurde contractgegevens raadplegen en indien nodig een contract aan uw dossier koppelen (bv. als er 2 contracten zijn).
    • krijgt u informatie of u voldoet aan de basisvoorwaarden voor het sociaal voordeel (geconventioneerd en actief in het kader van de ziekteverzekering).
       
  3. Hebben wij voor u een gekoppeld contract en voldoet u aan de basisvoorwaarden voor het sociaal voordeel? Dan zullen wij voor u in juli X+1 een automatische premieaanvraag aanmaken en het bedrag van het sociaal voordeel berekenen waarop u volgens ons recht heeft (= evaluatieresultaat).

    Dit zal o.a. gebeuren op basis van een koppeling met uw profielgegevens en de gegevens van externe authentieke bronnen, zoals RSZ en RSVZ
     
  4. In de periode juli-augustus X+1 kunt u in ProGezondheid uw evaluatieresultaat  raadplegen.
    • Hebt u volgens onze evaluatie recht op het maximumbedrag? Dan hoeft u geen enkele actie te ondernemen. De raadpleging in ProGezondheid is vrijblijvend.
    • Heeft u geen automatische aanvraag omdat de contractgegevens ontbreken? Neem dan contact op met uw verzekeringsonderneming zodat zij ons het contract kunnen doorsturen. Van zodra wij de contractgegevens ontvangen hebben, kan u deze aan uw dossier linken en manueel een aanvraag aanmaken tot 30 september.
    • Heeft u geen automatische aanvraag omdat het rekeningnummer ontbreekt? Dan kan u het rekeningnummer nog registreren in ProGezondheid en manueel een aanvraag aanmaken tot 30 september.
    • Heeft u geen automatische aanvraag omdat u niet aan de basisvoorwaarden voldoet, maar is uw contract of rekeningnummer wel gekoppeld? Dan kan u meteen manueel een aanvraag aanmaken tot 30 september en aangeven welke gegevens in uw premiedossier foutief zijn.
  5. Vanaf september X+1 nemen wij een definitieve beslissing over het sociaal voordeel en kunnen wij tot uitbetaling overgaan. U zal op dat moment ook de mogelijkheid krijgen om de beslissing online te betwisten (binnen de 60 dagen na kennisgeving van onze beslissing).

Hebt u recht op het conventievoordeel na pensioenopname?

Dan verloopt de geautomatiseerde procedure op dezelfde manier en volgens dezelfde timing als voor niet-gepensioneerde zorgverleners.

Het enige verschil is dat wij voor u niet over een contract moeten beschikken, maar wel over een bankrekeningnummer dat u via de module ‘Financiële gegevens’ in ProGezondheid kan raadplegen of invullen.

Voor premiejaar X moet het rekeningnummer voor 31 augustus van het jaar X+1 gekend zijn.

Uw e-mailadres om te kunnen communiceren

Wij informeren u via e-mail over alle belangrijke gebeurtenissen in het kader van uw sociaal statuut (terbeschikkingstelling van het evaluatieresultaat, beslissing m.b.t. de toekenning van het sociaal statuut,…).

Hebt u ons nog geen e-mailadres meegedeeld? Dan kan u dit alvast via de module ‘Contactgegevens’ in ProGezondheid in orde brengen.

Bent u niet geïnformatiseerd?

In een overgangsperiode behouden wij nog een aantal papieren informatiestromen:

  • Als wij geen geregistreerd e-mailadres van u hebben, dan sturen wij onze definitieve beslissing vanaf september via de post.
  • Om een beslissing via de post te betwisten moet u het betwistingsformulier verzenden via aangetekend schrijven binnen de 60 dagen na kennisgeving van onze beslissing.

Opgelet: als u niet gepensioneerd bent, moet uw verzekeringsonderneming ons uw contract wel altijd via digitale weg bezorgen. Uw verzekeringsonderneming werkt hiervoor met ons samen in het kader van het project InfoSS.

U oefent meerdere beroepen uit?

Als u meerdere beroepen uitoefent, maakt u misschien ook aanspraak op het sociaal statuut voor een ander beroep. Het is echter niet mogelijk om meerdere voordelen te cumuleren. Daarom kennen wij u steeds het hoogste bedrag toe waarop u aanspraak kan maken.

Opgelet: voor elk van uw RIZIV-nummers zal een premiedossier aangemaakt worden, als u aan alle voorwaarden voldoet (basisvoorwaarden én gekoppeld contract). Als dat niet het geval is, kan u zelf een aanvragen aanmaken via ProGezondheid/Mijn Services/Sociaal statuut voor 31 augustus van het jaar X+1.

Het is dus mogelijk dat u niet voor al uw beroepen een automatische aanvraag ontvangt. Als u meerdere beroepen uitoefent, raden wij u aan om in juli of augustus van het jaar X+1 na te gaan of u effectief voor premiejaar X een aanvraag heeft voor het beroep waarvan u het sociaal statuut wil ontvangen.

U heeft toegang tot ProGezondheid voor al uw beroepen. Per beroep kan u steeds de status en de details van uw dossier voor het sociaal statuut raadplegen.

Het bedrag en de voorwaarden van het sociaal statuut variëren per beroepsgroep. U kan meer informatie terugvinden op onze webpagina’s voor: artsen, tandartsen, apothekers-biologen, verpleegkundigen, vroedvrouwenkinesitherapeuten en logopedisten.

Een mandaat geven voor het online beheer van mijn sociaal statuut

U hebt de mogelijkheid om één of meerdere natuurlijke of rechtspersonen te mandateren om uw sociaal statuut online te beheren.

Zowel de mandaatnemer als uzelf kunnen de aanmaak van het mandaat opstarten. Dit gebeurt via het  beveiligde systeem "Self Service Mandates".

Sociaal statuut van apotheker–klinisch biologen

Bent u apotheker-klinisch bioloog? U vindt meer informatie over uw sociaal statuut op onze pagina over het sociaal statuut van de arts en apotheker-klinisch bioloog.

Contacten

Individuele dossiers – Afdeling apothekers

Indien u praktische vragen hebt over de toetredingsmodaliteiten of uw administratieve gegevens die door het RIZIV worden beheerd, kunt u ons administratief team contacteren :

E-mail: dossierpharma@riziv-inami.fgov.be

Tel :
+32(0)2 739 74 79 (Call center)
Maandag en donderdag : van 13 tot 16 u
Dinsdag, woensdag en vrijdag : van 9 tot 12 u
Gelieve uw RIZIV-nummer klaar te houden

Adres :
RIZIV
Dienst voor geneeskundige verzorging, afdeling apothekers
Galileelaan 5/01
1210 Brussel