Tandheelkundige zorg: 2 gestandaardiseerde documenten om aan de patiënt te geven
Als de zorg die u verleent onder een aanvullende verzekering valt, dan moet u uw patiënt een bewijsstuk geven. De documenten die u daarvoor moet gebruiken zijn gestandaardiseerd, zodat uw administratieve last een stukje lichter wordt.
De Nationale commissie tandartsen-ziekenfondsen heeft namelijk 2 gestandaardiseerde modelformulieren goedgekeurd (als gevolg van het akkoord tandartsen-ziekenfondsen 2020-2021). We hebben ze ook aangepast om rekening te houden met de invoering van pseudocodes voor niet-vergoedbare verstrekkingen.
Op deze pagina:
In welke context moet u die formulieren gebruiken?
Gebruik de formulieren als u aan de patiënt:
- een bewijsstuk moet geven voor een aanvullende en/of facultatieve verzekering
- een bewijsstuk moet geven binnen het wettelijk voorziene kader: bij elektronische facturatie of bij cumul van vergoedbare en niet-vergoedbare verstrekkingen.
- exclusief niet-vergoedbare verstrekkingen attesteert
U vindt hier de 2 gestandaardiseerde modelformulieren, te gebruiken volgens de betalingsmethode. Deze formulieren werden aangepast naar aanleiding van het invoeren van de pseudocodes voor niet-terugbetaalbare verstrekkingen die sinds 1 september 2024 van toepassing zijn.
- Document om aan de patiënt te geven bij derdebetalersregeling, een geldig bewijsstuk als u de derdebetalersregeling toepast en/of als bijkomende informatie voor de aanvullende en/of facultatieve verzekeringen
- Document om aan de patiënt te geven bij rechtstreekse betaling, een geldig bewijsstuk bij rechtstreekse betaling door de patiënt en/of als bijkomende informatie voor aanvullende en/of facultatieve verzekeringen.
Waarop moet u letten?
Enkele aandachtspunten:
- Het formulier bevat de minimaal vereiste informatie. U kunt ook verplichte gegevens toevoegen uit een andere wetgeving dan de wet betreffende de geneeskundige verzorging en uitkeringen.
- U mag de lay-out aanpassen.
- U moet de toegepaste maximumtarieven en de betrokken bedragen in een aparte lijn vermelden, onder de prestatie waaraan ze zijn gekoppeld.
- U kan lege lijnen weglaten of indien nodig lijnen toevoegen.
- U geeft dit document aan uw patiënt, die het aan zijn verzekeringsinstelling geeft.
Contacten
Technisch tandheelkundige raad
E-mail: ctd-ttr@riziv-inami.fgov.be