print

Verifieer de identiteit van uw patiënten in het ziekenhuis

Bij een raadpleging of een (spoed)opname in het ziekenhuis, is het belangrijk om uw patiënten correct te identificeren. Dit heeft talrijke voordelen, bijvoorbeeld voor de facturatie en terugbetaling van de zorg voor de patiënt.

Als ziekenhuismedewerker bent u sinds 1 januari 2025 verplicht om de identiteit van uw patiënten te verifiëren als het ziekenhuis de derdebetalersregeling toepast.

Op deze pagina:

Waarom de identiteit van uw patiënten verifiëren?

De patiënt correct identificeren, zorgt voor:

  • een extra garantie op de beste zorg, de juiste behandeling en een correcte toekenning van medische gegevens voor de patiënt
  • het vermijden van administratieve fouten en facturatiefouten (een efficiënte samenwerking tussen de ziekenhuizen en de ziekenfondsen)
  • het bestrijden van eventuele fraude, waaronder mogelijke identiteitsfraude door patiënten

Het verifiëren van de identiteit van de patiënt heeft in geen enkel geval als doel om de toegankelijkheid van de geneeskundige verzorging te beperken.

Hoe de identiteit van uw patiënten verifiëren?

Gebruik als ziekenhuismedewerker bij voorkeur de volgende identiteitsmiddelen om uw patiënt te identificeren:

  • voor een volwassene: zijn Belgische elektronische identiteitskaart (eID) of elektronische vreemdelingenkaart
  • voor een kind: zijn Kids-ID of ISI+ kaart.

Sinds 26 april 2021 vervangen de nieuwe eID-kaarten geleidelijk de elektronische identiteitskaarten die het einde van hun geldigheidsduur bereikt hebben of als verloren, gestolen of vernietigd zijn opgegeven. Dit verandert de manier waarop eID-kaarten worden gelezen omdat de contact chip op de achterkant van de nieuwe kaart staat. Klik hier voor meer informatie over de nieuwe eID-kaart of om de meest recente versie van de eID-software te installeren.

Als de patiënt niet beschikt over een van deze documenten, gebruik dan:

  • een attest van verlies of diefstal van de identiteitskaart,
  • een attest van sociaal verzekerde,
  • of een kleefbriefje van het ziekenfonds,
  • de toepassing Itsme.

Verplicht vanaf 1 januari 2025 bij toepassing van de derdebetalersregeling

In de thuiszorg zijn verpleegkundigen al sinds 1 oktober 2017 verplicht om de identiteit van hun patiënten te verifiëren.

Voor de ziekenhuissector heeft het Verzekeringscomité op 16 december 2019 de modaliteiten voor de verificatie van de identiteit van de patiënt goedgekeurd, die werden uitgewerkt door de ziekenhuizen en verzekeringsinstellingen.

Aan deze modaliteiten werden een aantal wijzigingen aangebracht als gevolg van de testfase en de monitoringfase. 

Sinds 1 april 2024 bent u als ziekenhuismedewerker verplicht om de identiteit van uw patiënten te verifiëren als u elektronisch factureert en de derdebetalersregeling toepast. Een overgangsregeling werd afgesproken tussen de ziekenhuizen en ziekenfondsen. Sinds 1 september 2024 zijn ziekenhuizen verplicht om gegevens over de verificatie van de identiteit van de patiënt te registreren in het elektronisch facturatiebestand voor de verzekeringsinstelling. 

Deze overgangsregeling is eind 2024 afgelopen. Vanaf de gefactureerde maand januari 2025 geven ook fouten in de aangeleverde gegevens aanleiding tot verwerpingen door de verzekeringsinstellingen.

Maak er de gewoonte van om de identiteit van uw patiënten te verifiëren!

Contacten

Attesteren van verstrekkingen

E-mail: Jur_Reg@riziv-inami.fgov.be