Uitzonderlijke maatregelen van het RIZIV in de Covid-19-crisis : info voor BURGERS

In deze crisiscontext rond COVID-19 passen we regelmatig regels aan om tegemoet te komen aan de realiteit. We nemen uitzonderlijke maatregelen rond de ziekteverzekering en uitkeringen. U leest hier de RIZIV-maatregelen die u als burger aanbelangen.

 

Een aanvullende uitkering voor wie arbeidsongeschikt wordt tijdens de COVID-19-periode

In de context van de COVID-19-pandemie kunnen sommige personen die sinds 1 maart 2020 arbeidsongeschikt erkend zijn een aanvullende uitkering ontvangen voor hun primaire ongeschiktheid (arbeidsongeschiktheid sinds minder dan 1 jaar).

Multidisciplinaire revalidatie vanaf intensieve zorgen bij COVID-19-patiënten: uitbreiding fysiotherapeutische zorg

We willen de revalidatiezorg verbeteren van Covid-19 patiënten die op intensieve zorgen verblijven of verbleven hebben. Bij deze patiënten start zo snel als mogelijk een intensieve multidisciplinaire revalidatie.  We introduceren hiervoor

Kinesitherapie voor gehospitaliseerde COVID-19-patiënten: het RIZIV verhoogt zijn tussenkomst

We willen de kinesitherapeutische zorg verbeteren van Covid-19 patiënten die op intensieve zorgen verblijven of verbleven hebben. We nemen dus 2 maatregelen tijdens deze crisis: een verhoging van de tarieven voor de kinesitherapiezitting, en de mogelijkheid van een 2de individuele zitting van 30 minuten.

COVID-19 – Het Riziv verleent een tegemoetkoming in de kosten voor beschermingsmateriaal van de zorgverleners, aangepast aan de specificiteit van elk beroep

Het Verzekeringscomité van het RIZIV heeft maandag een systeem goedgekeurd waardoor de zorgverleners het beschermingsmateriaal aan de verzekering voor geneeskundige verzorging kan aanrekenen.  Een ondersteuning voor alle getroffen zorgverleners rekening houdende met hun specificiteit.

Het Fonds voor de medische ongevallen herneemt medische expertisezittingen

Door de strikte COVID-19-maatregelen organiseerde het Fonds voor de medische ongevallen tijdelijk geen medische expertisezittingen. Aangezien de maatregelen versoepeld zijn, is dat vanaf nu wel weer het geval. Er zijn wel nog veiligheidsmaatregelen voor de deelnemers.

Terugbetaling eerstelijnspsychologische sessies uitgebreid naar alle leeftijden

Omwille van de mentale impact tengevolge van de COVID-19-crisis is de terugbetaling van eerstelijns psychologische sessies voor volwassenen (18-64) met ingang vanaf 2 april 2020 uitgebreid naar alle leeftijden. In eerste instantie geldt deze uitbreiding tot 31 december 2020. Tijdens de acute fase van de crisis kunnen de sessies ook voor de nieuwe leeftijdsgroepen gerealiseerd worden door videocommunicatie. Ook andere tijdelijke versoepelingen zijn op hen van toepassing.

Zelfstandigen: Hoe berekenen we uw periode van arbeidsongeschiktheid gedurende de COVID-19-crisis?

Normaal gezien “erkent” de adviserend arts van het ziekenfonds de arbeidsongeschiktheid van een zelfstandige ten vroegste op de datum waarop de behandelend arts het getuigschrift van arbeidsongeschiktheid heeft ondertekend.

Gedurende de COVID-19-crisis zal de adviserend arts het begin van de ongeschiktheid kunnen bepalen op basis van de ongeschiktheidsperiode die de behandelend arts op het getuigschrift heeft vermeld, ook al ondertekent de arts het getuigschrift later.

Die tijdelijke maatregel is van toepassing op de zelfstandigen die tijdens de periode van 1 maart tot en met 30 september 2020 arbeidsongeschikt worden.

Thuisverpleegkundige cohortzorg voor COVID-19-patiënten tijdens hun besmettingsperiode

De continuïteit van de thuisverpleegkundige zorg voor de patiënten garanderen, besmetting voorkomen, het beschermingsmateriaal optimaal inzetten. 3 redenen waarom we specifieke teams van thuisverpleegkundigen opzetten om de patiënten die getroffen zijn door COVID-19 op te volgen tijdens hun besmettingsperiode.

COVID-19 - Kosten beschermingsmateriaal voor de hervatting van de zorgactiviteiten: voor het RIZIV, niet voor de patiënt

We ontwikkelen een financiële tegemoetkoming voor zorgverleners om uitzonderlijke uitgaven voor beschermingsmateriaal te helpen dekken. Zorgverleners mogen extra kosten voor beschermingsmateriaal niet doorrekenen aan hun patiënten.

Terugbetalingsvoorwaarden opsporingstesten naar het coronavirus tijdens de COVID-19-pandemie

De tarieven en terugbetalingsvoorwaarden voor de moleculaire en antigentesten zijn bekend.
De testen zijn volledig terugbetaald wanneer ze gebeuren volgens de richtlijnen gepubliceerd door Sciensano en wanneer het laboratorium voldoet aan bepaalde kwaliteitsvoorwaarden.
De doelgroepen en vergoedingsvoorwaarden voor de serologische testen zijn ook bekend.

Pre- en postnatale zorg tijdens de Covid-19-crisis: de termijn voor het verlenen van postnatale zorgen blijft onveranderd

We willen de continuïteit van de activiteiten van vroedvrouwen en de noodzakelijke zorg voor hun patiënten blijven garanderen, ook tijdens de COVID-19-crisis. De termijn om terugbetaalde postnatale zorg te verlenen verlengt echter niet.

Pre- en postnatale zorg tijdens de Covid-19-crisis: de termijn voor het verlenen van postnatale zorgen blijft onveranderd

We willen de continuïteit van de activiteiten van vroedvrouwen en de noodzakelijke zorg voor hun patiënten blijven garanderen, ook tijdens de COVID-19-crisis. De termijn om terugbetaalde postnatale zorg te verlenen verlengt echter niet.

Medische getuigschriften: wat verandert er gedurende de COVID-19-periode

Getuigschrift van arbeidsongeschiktheid of quarantaine voor werkgevers, vereenvoudigd model voor het ziekenfonds bij telefonisch advies, ... Update over de verschillende medische certificaten om tijdens deze COVID-19-crisis te gebruiken.

Vergoeding afname stalen bij systematische PCR-testen in residentiële voorzieningen door huisartsen

Sinds begin april worden op een systematische manier testen afgenomen in alle residentiële voorzieningen zoals woonzorgcentra, verblijfscentra voor personen met een handicap, opvangcentra, gevangenissen, … . Voor de afname van de stalen kunnen huisartsen de bestaande codes uit de nomenclatuur aanrekenen.

Continuïteit van de zorg door tandartsen: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door tandartsen.

Palliatief forfait en incontinentieforfaits aanvragen gedurende de COVID-19 crisis

U kan als arts nog steeds de nodige attesten opstellen en verzenden voor deze forfaits. De ziekenfondsen blijven ze toekennen.

Continuïteit van de zorg door artsen-specialisten: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door artsen-specialisten.

Continuïteit van oncologische zorg : Uitstel niet-dringende zorg: we versoepelen bepaalde overeenkomsten afgesloten met ziekenhuizen of ziekenhuisnetwerken

Omwille van Covid-19 stellen ziekenhuizen niet-dringende consultaties en behandelingen uit en kan de opvolging van sommige overeenkomsten niet binnen de afgesproken termijnen of regels plaats vinden en kunnen de procedures voor de indiening van aanvragen niet volledig worden gerespecteerd.

Om te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken ziekenkuizen worden uitzonderlijk bepaalde maatregelen genomen voor volgende overeenkomsten: Oncofreezing, borstrecontstructie, GEP en NGS.

Continuïteit van de zorg door verstrekkers van implantaten: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door verstrekkers van implantaten.

Continuïteit van de zorg door verpleegkundigen: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door verpleegkundigen.

Continuïteit van de zorg door logopedisten: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door logopedisten.

Continuïteit van de zorg door kinesitherapeuten: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen door kinesitherapeuten.

Continuïteit van de zorg door audiciens: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van voor fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen die audiciens afleveren.

Continuïteit van de zorg door bandagisten: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels voor fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen die bandagisten afleveren.

Continuïteit van de zorg door opticiens: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels voor fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen die opticiens afleveren.

Continuïteit van de zorg door orthopedisten: verstrekkingen en terugbetaling in de context van de COVID-19-crisis

We willen de zorgkwaliteit en zorgcontinuïteit ook tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels voor fysieke afstand. Daarom passen we bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan voor de terugbetaling van verstrekkingen die orthopedisten afleveren.

Als arts zorg op afstand aanrekenen via het derdebetalerssysteem tijdens de COVID-19-crisis

Hoe kan u als arts tijdens deze crisisperiode zorg op afstand aanrekenen via het derderbetalerssysteem, elektronisch of op papier? Hierbij de aangepaste verzamelstaat, rekeninghoudend met het uitgebreide aantal codes voor advies op afstand.

Uitstel niet-dringende zorg voorkomen: verlengingsvoorwaarden zorgtrajecten versoepeld

Omwille van Covid-19 stellen artsen en ziekenhuizen niet-dringende contacten, consultaties en behandelingen uit. Dit kan ook een belangrijke impact hebben op jaarlijkse verlenging van de zorgtrajecten voor chronische patiënten (chronische nierinsufficiëntie of diabetes type 2). Om zo veel mogelijk te vermijden dat deze uitzonderlijke situatie nadelige gevolgen heeft voor de betrokken patiënten en voor de betrokken artsen, versoepelen we de verlengingsvoorwaarden.

Continuïteit van follow-up door neuropediaters: verstrekking op afstand in de context van de COVID-19-crisis

Patiënten met neurologische ontwikkelingsstoornissen of een verstandelijke beperking zijn bijzonder gevoelig voor veranderingen in tijd en ruimte. Uitzonderlijke omstandigheden kunnen de gedragsstoornissen verergeren en de omgeving (gezin of instelling) in grote moeilijkheden brengen. In het kader van de COVID-19-crisis hebben we daarom een aangepaste verstrekking op afstand gecreëerd voor neuropediaters, waarmee ze de follow-up kunnen verderzetten van kinderen, adolescenten en jongvolwassenen met dergelijke stoornissen.

Gezamenlijke brief aan zorgverleners over de toepassing van de COVID-19-richtlijnen

In een gezamenlijke brief aan zorgverleners en hun beroepsverenigingen beantwoorden 4 leidend ambtenaren van de Risk Management Group, van het RIZIV, de FOD Volksgezondheid en het FAGG de vragen over de toepassing van bepaalde richtlijnen voor de gezondheidszorg tijdens deze uitzonderlijke crisis rond de Covid-19-pandemie.

Continuïteit en veiligheid van de zorg: advies op afstand door medische huizen en de huisartsenwachtposten

Voor de medische huizen zitten de telefonische adviezen 101190 en 101135 in het kader van COVID-19 in het forfaitair bedrag voor huisartsgeneeskunde. Voor ingeschreven patiënten kunnen deze codes dus niet aangerekend worden. Voor de telefonische consulten met niet-ingeschreven patiënten is het aanrekenen van deze codes wel toegestaan. Enkele verduidelijkingen voor artsen rond de aanrekening van telefonische adviezen.

Machtigingen voor vergoeding van specialiteiten gebruikt in het kader van medisch begeleide voortplanting: verlenging van de maximale leeftijd met 6 maanden

We passen de regels van de ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging) aan met betrekking tot de machtigingen voor vergoedbaarheid van bepaalde geneesmiddelen, producten of farmaceutische verstrekkingen. Bv. voor de vergoeding van specialiteiten gebruikt in het kader van MBV hebben we de maximale leeftijd voor de machtigingen door adviserende artsen verlengd met 6 maanden. We willen hiermee voorkomen dat de behandeling van en terugbetaling aan de patiënt onderbroken zou worden. De aanpassing zal bovendien ook de naleving van bepaalde maatregelen van inperking door COVID-19 gemakkelijker maken.

Thuiszorg: 2 maatregelen ten gunste van verpleegkundigen en patiënten tijden de COVID-19-crisis

We willen de continuïteit van de thuiszorg garanderen, ook tijdens de COVID-19-crisis. Daarom nemen we 2 maatregelen om de verpleegkundigen te ondersteunen in hun beschermingsmaatregelen en om de follow-up mogelijk te maken van patiënten met COVID-19.

COVID-19 - Documenten aan het ziekenfonds bezorgen om rechten op terugbetaling van geneeskundige verzorging te behouden: mogelijkheden voor de burger

Moet u documenten aan uw ziekenfonds bezorgen om uw rechten op terugbetaling van geneeskundige verzorging te behouden? Dan kunt u dat ook tijdens de COVID-19-crisis doen. De termijnen daarvoor zijn verlengd tijdens de periode van inperking.

We financieren huisartsenwachtposten ook ’s nachts tijdens de week

De strijd tegen COVID-19 brengt zware wachtdiensten voor huisartsen met zich mee, ook tijdens de week. Om de individuele last van die wachten te verlichten hebben we beslist om de wachtposten ook tijdens de week te financieren van 18 u tot 8 u.

Nabehandeling door psychiatrische ziekenhuizen mogelijk vanop afstand

De meeste psychiatrische ziekenhuizen bieden nabehandeling aan na een opname. Om verkeer van en naar het ziekenhuis te voorkomen en de zorgcontinuïteit te verzekeren kan het ziekenhuis de nabehandeling voortzetten vanop afstand tijdens de COVID-19-crisis.

Een eenvoudiger medisch getuigschrift, aangepast voor advies via de telefoon tijdens de COVID-19-crisis

Eenvoudiger medisch getuigschrift dat artsen kunnen bezorgen na een telefonisch advies in deze Codid-19-context (model voor het ziekenfonds van de patiënt). Huisartsen kunnen dit getuigschrift gebruiken ook tijdens hun huisartsenwachtdienst. Hierbij het model en de procedure om het door te sturen.

Continuïteit en veiligheid van de zorg : advies op afstand door artsen en wachtposten tijdens de COVID-19-pandemie

We wijzigen een toepassingsregel van de verstrekking 101135 (Advies met het oog op continuïteit van zorg). Deze verstrekking zal u als arts 5 keer per 30 dagen kunnen aanrekenen.

We creëren een nieuwe verstrekking voor de telefonische triage van patiënten met het vermoeden van Covid-19 tijdens de huisartsenwachtdienst.

Verkorte bestraling bij borstkankerpatiënten tijdens de COVID-19-pandemie

Een verkort bestralingsschema is voor sommige patiënten met borstkanker een veilig en volwaardig alternatief. Zo zetten we bestralingstoestellen en beschikbaar personeel zo optimaal mogelijk in en waar mogelijk kunnen we een opsplitsing voorzien tussen toestellen en “equipes” voor COVID19-vrije patiënten en patiënten met COVID-19. Bovendien zullen patiënten zich minder frequent naar het ziekenhuis verplaatsen en zullen er minder ziekenhuiscontacten nodig zijn.

Wanneer is zo’n verkort bestralingsschema mogelijk en hoe is het aan te rekenen? 

Continuïteit van de logopedische zorg: verstrekkingen op afstand in de context van de COVID-19-crisis

We willen de continuïteit van de logopedische zorg tijdens de COVID-19-crisis garanderen, uiteraard met respect voor de regels van de sociale distantiëring. Daarom passen we de regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aan, zodat logopedieverstrekkingen mogelijk zijn vanop afstand, zonder fysieke aanwezigheid van de logopedist.
De maatregel is van toepassing vanaf 14 maart en gedurende de hele COVID-19-crisis.

Continuïteit tandheelkundige zorg: telefonisch advies met eventuele doorverwijzing tijdens de COVID-19 crisis

Voor de continuïteit van de zorg en het accuraat begeleiden van de patiënt naar de beschikbare tandheelkundige zorg is het aangewezen om tijdens de periode van de COVID19 maatregelen een specifieke verstrekking in te voeren voor telefonisch advies en eventuele doorverwijzing. Deze aanpak voor zorg op afstand geldt vanaf 14 maart  2020 en tot zolang de crisisperiode duurt.

Continuïteit kinesitherapie: verzorging op afstand tijdens de COVID-19-maatregelen

Voor de continuïteit van de zorg en het stabiliseren of verbeteren van de gezondheidstoestand van de patiënt is het aangewezen om tijdens de periode van de COVID19 maatregelen kinesitherapeutische verzorging ondersteund door videoconsult of telefonisch consult mogelijk te maken, kortom zorg op afstand.

Deze maatregel geldt vanaf 14 maart en tot zolang de crisisperiode duurt.

Continuïteit in onze alternatieve zorgvormen voor ouderen (Protocol 3): Consultatie op afstand en verlenging van de periodes

In de context van de Covid-19-crisis is het belangrijk dat de ouderen met complexe noden inzake zorg en thuishulp verder kunnen genieten van de best mogelijke zorg. Om hieraan te kunnen beantwoorden en rekening houdend met de afstandsregels, heeft het Riziv tijdelijke maatregelen getroffen met betrekking tot de verschillende verstrekkingen die mogelijk zijn op afstand in het kader van de Protocol 3-overeenkomst.

Diabeteseducatie in de eerste lijn: continuïteit van de zorg mogelijk via telefonische of videoconsultatie

Diabeteseducatie is mogelijk via telefonische of videoconsultaties voor: patiënten met een zorgtraject diabetes type 2 en patiënten met een ‘Opvolging van een patiënten met diabetes type 2/ voortraject’. Deze maatregelen voor diabeteseducatoren gelden vanaf 14 maart 2020.

Continuïteit van de geestelijke gezondheidszorg: verstrekkingen op afstand voor psychiaters en kinderpsychiaters

Patiënten met psychiatrische of psychotherapeutische follow-up kunnen hun behandeling slechts zelden opschorten zonder ernstig risico voor hun geestelijke gezondheid. De COVID-19-crisis maakt dat risico voor de meest kwetsbare personen nog groter. Om de continuïteit van de zorg te kunnen verzekeren tijdens de crisis zijn de regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging aangepast waardoor zorg op afstand mogelijk is voor psychiaters en kinderpsychiaters.

Continuïteit van pre- en postnatale zorg: verzorging op afstand tijdens de COVID-19-maatregelen

Voor het garanderen van de nodige zorg voor de (aanstaande) moeder en het kind, zelfs tijdens de COVID-19 crisis en met de nodige voorzorgsmaatregelen Daarom passen we de regels aan van de verzekering voor geneeskundige verzorging, bepaalde vertrekkingen  door vroedvrouwen zijn mogelijk op afstand.

Deze maatregelen zijn geldig vanaf 14 maart tot het einde van deze crisisperiode.

Continuïteit diëtetiek via telefonische of videoconsultatie voor patiënten met een zorgtraject of voortraject

Om tijdens de COVID-19-crisis tegemoet te komen aan de nood aan diëtetiek, nemen we een tijdelijke maatregel voor patiënten met een zorgtraject  en patiënten met een ‘Opvolging van een patiënt met diabetes type 2/ voortraject’.
Tijdelijk zijn voor deze verstrekkingen telefonische of videoconsultaties mogelijk voor diëtetiek en dat met terugwerkende kracht van toepassing vanaf 14 maart 2020.

Continuïteit van ergotherapie via videoconsultatie en verlenging van de periode van tussenkomst van de ziekteverzekering

Extra maatregelen om de continuïteit van de zorg te waarborgen: videoconsultaties ergotherapie, voor patiënten die volgens de huidige reglementering voor een tussenkomst in ergotherapieverstrekkingen in aanmerking komen. Patiënten kunnen tijdelijk ook voor 12 maanden ergotherapie in aanmerking komen in plaats van de 6 maanden die de huidige reglementering voorziet. Deze maatregelen gelden vanaf 14 maart 2020. 

Uitstel van niet-dringende zorg: uw machtiging voor uw geneesmiddelen en farmaceutische verstrekkingen

Is uw machtiging van de adviserend-arts voor de terugbetaling van uw geneesmiddel net vervallen of vervalt dit binnenkort? Geen nood, dit akkoord wordt automatisch verlengd met drie maanden. Dit geeft u meer tijd om aan uw arts te vragen de verlenging in orde te brengen in deze moeilijke COVID-19-context.

COVID-19: dag- en nachthospitalisatie in psychiatrische ziekenhuisdiensten – partiële hospitalisatie thuis

Sinds maart kon partiële dag/nacht hospitalisatie doorgaan bij de patiënt thuis. Gezien de huidige ontwikkeling van de epidemie worden deze opnames vanaf 1 juli 2020 weer geheel in het ziekenhuis gedaan.
Om te voldoen aan de noodzakelijke afstandsregels is het mogelijk de patiënten van het dagziekenhuis in 2 groepen te verdelen. Hierdoor neemt de minimale aanwezigheidsduur in het ziekenhuis af van 7 naar 3 uur.

Op welke uitkering heeft u recht als u moet stoppen met de aangepaste activiteit tijdens uw arbeidsongeschiktheid?

In het kader van de pandemie COVID-19 zijn vele ondernemingen verplicht om hun activiteit geheel of gedeeltelijk stop te zetten en de toekenning van de tijdelijke werkloosheid wegens overmacht voor hun werknemers aan te vragen. Welke impact heeft dit als u als u moet stoppen met de aangepaste activiteit tijdens uw arbeidsongeschiktheid?

Eerstelijnspsychologische zorg: videoconsultatie mogelijk en andere versoepelingen tijdens de COVID19-crisis

Extra maatregelen: videoconsultaties zijn toegestaan, versoepelingen van de verwijsprocedure met toevoeging van de arbeidsarts als gemachtigde verwijzer en de toelating om de behandelingscapaciteit tijdelijk te overschrijden. Deze maatregelen zijn van toepassing vanaf 14 maart 2020

Uitstel van niet-dringende zorg: om impact te voorkomen passen we de vergoedingsvoorwaarden van bepaalde geneesmiddelen aan

We passen de regels van de ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging) aan met betrekking tot de machtigingen voor vergoedbaarheid van bepaalde geneesmiddelen, producten of farmaceutische verstrekkingen. We willen hiermee voorkomen dat de behandeling van en terugbetaling aan de patiënt onderbroken zou worden. De aanpassing zal bovendien ook de naleving van bepaalde maatregelen van inperking door COVID-19 gemakkelijker maken.

Arbeidsongeschiktheid: uw uitkeringen ontvangen wanneer uw werkgever te laat is met de administratieve formaliteiten

In het kader van de Covid-19-crisis stijgt het aantal aangiftes van arbeidsongeschiktheid. Als uw werkgever niet alle formaliteiten op tijd vervult, kunt u uw ziekenfonds vragen om u tussentijds het minimumtarief te vergoeden. 

Geneesmiddelen voorschrijven: voorschrijvers mogen de RID-code van het elektronisch voorschrift aan de patiënt bezorgen in plaats van het papieren bewijs

Om de verspreiding van het virus COVID-19 tegen te gaan is het voor voorschrijvers van geneesmiddelen mogelijk – met de toestemming van de patiënt – om geen papieren bewijs van elektronisch voorschrift aan de patiënt te bezorgen, maar wel de RID-code van het voorschrift via een andere communicatiemethode (e-mail, telefoon, Skype, enz.). De RID-code is de streepjescode die staat voor het unieke voorschriftnummer van het geneesmiddelenvoorschrift. Op elk elektronisch voorschrift staat onder de barcode de ‘vertaling’ ervan in letters en cijfers.

Medisch advies via de telefoon: een specifiek honorarium gedurende de COVID 19-crisis

Deze maatregel laat toe dat artsen medische adviezen kunnen verlenen via de telefoon in twee situaties gelinkt aan de Covid-19-crisis. Dankzij 2 nieuwe codes 101990 et 101135, kunnen artsen medisch advies via de telefoon aanrekenen in twee situaties gelinkt aan deze crisis. Onze diensten verzamelden de meest gestelde vragen tot nu toe over deze nieuwe codes.

Uitstel niet-dringende zorg voorkomen: we versoepelen de overeenkomsten van revalidatiecentra en gespecialiseerde centra

Om de negatieve gevolgen van het uitstellen van niet-dringende zorg voor patiënten en zorginstellingen te beperken, verlengen we de periodes waarin de ziekteverzekering voor deze zorg betaalt, en die revalidatieprogramma's met een beperkte, niet-verlengbare duur. Verplichte contacten worden teruggebracht tot 1 per jaar.

Een eenvoudiger medisch getuigschrift, aangepast voor advies via de telefoon tijdens de COVID19-crisis

We bieden artsen een eenvoudiger medisch getuigschrift aan dat ze eenvoudiger en sneller kunnen bezorgen na een telefonisch advies in deze Covid-19-context. Hierbij het model en de instructies.

Thuisverpleegkundigen: uitzondering identificatie van patiënten en toepassing derdebetalersregeling zonder eID

Tijdens de crisisperiode in verband met COVID-19 moet de eID van de patiënt niet meer worden gelezen om hun identiteit na te kijken in de situaties waar de gezondheid van patiënten en/of thuisverpleegkundigen in het gedrang kan komen.
Tijdens hun identiteitscontrole kunnen verpleegkundigen dat manueel invoeren. Op deze manier kan de derdebetalersregeling correct worden toegepast tijdens deze uitzonderlijke periode, ook bij niet-lezing van de eID.

Onze omzendbrief  beschrijft de procedure voor verpleegkundigen 

Opsporingstesten COVID19: principeakkoord voor de terugbetaling

Het RIZIV bracht vertegenwoordigers samen van laboratoria (ambulant, ziekenhuizen, referentiecentra), ziekenfondsen en Sciensano. Dit zijn de 7 principes die op 17 maart zijn aangenomen en waarop de regels voor de facturering en financiering van de opsporingstests voor de Covid-19 zullen worden gebaseerd. Situatie op 18 maart 2020.

COVID-19 : beschermingsmateriaal: prioritaire groepen in de gezondheidszorg

Hierbij de lijst van prioriteiten voor de verdeling van persoonlijk beschermingsmateriaal voor de gezondheidszorg. De ‘Risk Management Group’ heeft, op basis van de input van wetenschappers en experten, de volgende prioriteiten voor de verdeling van materiaal voor COVID-19 beslist.

 

Laatst aangepast op 10 juli 2020