print

De evenredigheidsrichtlijn: laat uw stem horen over onze nieuwe reglementering

Wanneer we werken aan nieuwe reglementering die de toegang tot of de uitvoering van een beroep beperkt, zijn wij verplicht om de belanghebbenden te informeren voordat deze reglementering ook effectief wordt aangenomen. Wie zich betrokken voelt, kan zijn standpunt kenbaar maken door ons te contacteren.

U vindt hier voorstellen tot regelgeving waarvoor we uw standpunt vragen, die een impact hebben op de ziekte- en uitkeringsverzekering.

Op deze pagina:

Wat is de evenredigheidsrichtlijn?

De evenredigheidsbeoordeling heeft tot doel aan te tonen dat de maatregelen die de toegang tot en/of de uitoefening van het beroep beperken, zorgvuldig overwogen zijn, geen discriminatie veroorzaken en het algemeen belang nastreven zonder verder te gaan dan nodig is om dit te bereiken.

Op 28 juni 2018 heeft het Europees Parlement de evenredigheidsrichtlijn goedgekeurd. Deze richtlijn is voor de gezondheidszorgberoepen in Belgisch recht omgezet door de wet van 23 maart 2021 betreffende de evenredigheidsbeoordeling.

Eén van de door deze wet ingevoerde aspecten betreft het verplicht informeren van de betrokken belanghebbenden over de bepalingen die overwogen worden voordat ze worden aangenomen.

De betrokkenen hebben dan ook de mogelijkheid hun standpunt kenbaar maken.

Hoe reageren op nieuwe wetgeving?

U heeft de mogelijkheid bij te dragen aan deze discussies door opmerkingen via e-mail te sturen.

Open voor reactie t.e.m. 14 december 2025: voorontwerp van wet voor de hervorming van de geneeskundige verzorging

GLOBAAL DOEL VAN DE HERVORMINGSWET

Met dit wetsontwerp willen we een aantal aspecten over de hervorming van de gezondheidszorg uit het regeerakkoord uitvoeren, zoals:

  • het begrotingsproces van de ziekteverzekering
  • de herziening en modernisering van het proces rond tariefakkoorden bij zorgverleners
  • wetswijzigingen, bv. om het correcte gebruik van de RIZIV-tegemoetkomingen te verzekeren en de controle ervan te versterken
  • een timing voor de verdere digitalisering en daarmee gepaard gaande administratieve vereenvoudiging voor zorgverleners.

U kan de documenten hier raadplegen:

Hieronder vindt u de hoofdstukken en afdelingen van het voorontwerp, zoals ze voorkomen in de tekst.

HOOFDSTUK 1 - WIJZIGINGEN VAN DE WET BETREFFENDE DE VERPLICHTE VERZEKERING VOOR GENEESKUNDIGE VERZORGING EN UITKERINGEN GECOÖRDINEERD OP 14 JULI 1994

  • Afdeling X – Begrotingsproces

Deze afdeling voorziet in de uitvoering van de afspraken in het kader van het regeerakkoord om de hefbomen van de regering te versterken in het voorstadium van de opstelling van de gezondheidszorgbegroting van het RIZIV., Het betreft onder meer de introductie van een zogenaamde opdrachtrenbrief aan het verzekeringscomité, en het voorstel van begroting van de regering aan de Algemene Raad.

  • Afdeling X+1 – Tariefakkoorden tussen zorgverleners en verzekeringsinstellingen

Deze afdeling voorziet in de revisie en de modernisering van het bestaande wetgevend kader m.b.t. de tariefakkoorden per sector.

In het regeerakkoord wordt een nieuw conventiemodel voorgesteld. De regels inzake de akkoorden voor artsen en tandartsen enerzijds en de overeenkomsten voor andere zorgverleners anderzijds worden geharmoniseerd en vereenvoudigd. De terminologie wordt geüniformiseerd.

In dezelfde beweging worden ook een aantal herschikkingen doorgevoerd om de leesbaarheid en structuur van het geheel van de wet te verbeteren. In die optiek worden onderdelen herschikt in verschillende delen:

  • de regels inzake de werking en samenstelling van de commissies zorgverleners - verzekeringsinstellingen
  • de regels inzake de inhoud van de akkoorden
  • de procesmatige regels met betrekking tot de totstandkoming, de inwerkingtreding, de verlenging, de wijziging en het einde van tariefakkoorden of tariefregels
  • de regels inzake gevolgen en voordelen van het conventiestatuut.
     
  • Afdeling X+2 – Definities

Deze afdeling:

  • moderniseert de definitie van “paramedisch medewerker” en brengt deze in overeenstemming met de huidige benaming van de beroepen.
  • Voegt een definitie van “richttarieven” in.
     
  • Afdeling X+3 – Het mede bruik van kopieën bestendigen, met name om de digitale verzending mogelijk te maken van documenten inzake verzekerbaarheid en financiële toegankelijkheid

Deze afdeling verankert het principe dat inzake terugbetalingen van gezondheidszorg wordt gewerkt met originele (digitale) documenten in de wet, en voorziet daarop in dezelfde beweging één uitzondering, namelijk wanneer verzekerden documenten uitwisselen met hun ziekenfonds inzake hun administratieve verzekerbaarheid of welbepaalde toegankelijkheidsmaatregelen.

  • Afdeling X+4 – Vertegenwoordiging van deelstaten in beheersorganen

Dit deel voorziet in de mogelijkheid voor de deelstaten om met raadgevende stem vertegenwoordigd te zijn in het Verzekeringscomité, ingesteld bij de Dienst voor geneeskundige verzorging. Zo kunnen ze de vergaderingen van dit orgaan bijwonen. Dit is conform met het federaal regeerakkoord dat naar een coherent gezondheidszorgbeleid ten voordele van de patiënt tussen de federale overheid en de deelstaten als een belangrijke doelstelling vooropstelt.

  • Afdeling X+5 – Administratieve vereenvoudiging van de procedure tot wijziging van de nomenclatuur

De bepalingen van deze afdeling beogen de procedure voor het wijzigen van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen, bedoeld in artikel 35, §1, van de GVU- wet, te vereenvoudigen.

  • Afdeling X+6 – Ereloonsupplementen

Deze afdeling voorziet in de invoering van maximumsupplementen voor terugbetaalde prestaties in de verplichte ziekteverzekering.

  • Afdeling X+7 – Financiering representatieve beroepsorganisaties

Deze afdeling verankert de meename van de parameter conventiegraad bij het bepalen van de financiering van de vertegenwoordigers van de zorgverleners, mits dien verstande dat de variabele financiering maximum twintig procent mag bedragen van de globale financiering per sector en/of beroepsorganisatie.

  • Afdeling X+8 – Verplicht gebruik van elektronische diensten door zorgverleners

Deze afdeling verankert via de wet de doelstelling om tegen uiterlijk 1 januari 2029 alle administratieve opvolging inzake terugbetalingen door zorgverleners volledig te digitaliseren, en die omslag naar digitaal werken ook uniform uit te rollen tegen 1 januari 2030.

  • Afdeling X+9 – RIZIV-nummers

Deze afdeling voorziet in de wettelijke verankering van het RIZIV-nummer als sleutel om te factureren aan de verplichte ziekteverzekering, en voorziet ook in het versterken van de handhaving via de mogelijkheid om het gebruik van het RIZIV-nummer te schorsen in geval van frauduleuze facturatie.

  • Afdeling X+10 – Geneeskundige evaluatie en controle

Deze afdeling:

  • regelt onverenigbaarheden voor de leden van de organen van het RIZIV (geen benoeming of einde aan mandaat),
  • verduidelijkt de toepassing van de bestaande maatregel rond het verbod op de toepassing van derdebetalersregeling,
  • past onverenigbaarheden aan voor de leden van de administratieve rechtscolleges ingesteld bij de DGEC,
  • regelt de bijzondere bewijswaarde van de vaststellingen van medewerkers naar wie adviserend artsen taken delegeerden en eenuitbreiding van de bevoegdheid van het Nationaal college adviserend artsen (NCAA) en mogelijkheid tot geven van opdrachten aan NCAA.

HOOFDSTUK 2 - WIJZIGINGEN VAN DE PROGRAMMAWET (I) VAN 24 DECEMBER 2002

Dit hoofdstuk heeft als doel om fraudeonderzoek op het niveau van de ziekenfondsen te verankeren. Dit door hen de mogelijkheid te geven om aan de hand van de analyse van de verzamelde cijfers van het Intermutualistisch Agentschap acties te ondernemen bij fraude, overconsumptie, ondoelmatige zorg, enz.

WIL U REAGEREN? 

U kan uw standpunt met ons delen t.e.m. 14/12/2025. Dit doet u via email: 

Hierin vermeldt u de hoofdstukken en afdelingen waarover u een opmerking heeft.

Contacten

Juridische directie van de Dienst voor geneeskundige verzorging

E-mail: Jur_reg@riziv-inami.fgov.be