print

Mult-eMediatt: arbeidsongeschiktheidsattesten elektronisch versturen

Wanneer u meent dat een patiënt niet in staat is om te werken en u een arbeidsongeschiktheid voorschrijft, kan u het arbeidsongeschiktheidsattest direct elektronisch naar het ziekenfonds of Medex versturen. Het is vanaf 2026 zelfs verplicht voor arbeidsongeschiktheidsattesten van meer dan 14 dagen en verlengingen die u naar de ziekenfondsen verstuurt. Dit dankzij Mult-eMediatt, een functionaliteit geïntegreerd in uw medische software. Een vereenvoudiging voor u en uw patiënt.

Op deze pagina:

Een digitaal hulpmiddel dat de administratieve last voor u en uw patiënten verlicht

Mult-eMediatt is een functionaliteit die beschikbaar is in de medische softwarepakketten. Daarmee kan u direct een arbeidsongeschiktheidsattest versturen naar bepaalde bestemmelingen, met de specifieke informatie die nodig is, op een eenvoudige, snelle en veilige manier.

Deze toepassing zorgt ervoor dat u niet meer zelf, naargelang de situatie, moet kiezen tussen verschillende modellen van attesten. Het correct model wordt automatisch gegenereerd en verzonden via eenzelfde toepassing. Op die manier moet uw  patiënt het niet binnen een bepaalde termijn en via verschillende (meer of minder beveiligde) kanalen naar elke ontvanger versturen.

  • Mult-eMediatt is geïntegreerd in uw medische software. Contacteer uw softwarefirma om naar de beschikbaarheid van deze service te informeren.

Voor welke artsen, welke aangiftes, welke ontvangers?

Dit is een eerste fase van Mult-eMediatt, waarvan de functionaliteiten geleidelijk zullen worden uitgebreid.

Op dit moment is de toepassing enkel beschikbaar voor huisartsen. Zij kunnen het gebruiken in de volgende situaties:

  • UW PATIËNT IS WERKNEMER IN DE PRIVÉSECTOR, WERKZOEKENDE OF ZELFSTANDIGE en het betreft:
    • een ongeschiktheid van meer dan 14 dagen
    • of een verlenging van de ongeschiktheid.

Vanaf 2026 bent u verplicht om Mult-eMediatt te gebruiken om het attest elektronisch naar het ziekenfonds van uw patiënt te versturen. Tot 2026 moet u de toestemming van uw patiënt vragen om het bestand te gebruiken dat de gegevens van sociaal verzekerden bevat en nodig is om de juiste ontvangers van een attest te vinden. De patiënt kan bovendien bij elke consultatie zijn toestemming intrekken. Vanaf 2026, met de verplichting om Mult-eMediatt te gebruiken voor attesten van meer dan 14 dagen en verlengingen, hoeft u geen toestemming meer te vragen van uw patiënt om deze attesten elektronisch te verzenden.

Bij een arbeidsongeschiktheid van minder dan 14 dagen moet u de gebruikelijke procedure volgen. In dat geval is het nog niet mogelijk om Mult-eMediatt te gebruiken. Op termijn zal u Mult-eMediatt kunnen gebruiken om het attest naar het ziekenfonds te versturen vanaf de 1ste dag arbeidsongeschiktheid.

Als uw patiënt andere arbeidsongeschiktheidsattesten nodig heeft (voor zijn werkgever bijvoorbeeld), dan kan u dit niet via Mult-eMediatt versturen. U moet uw patiënt het papieren attest overhandigen dat die zelf moet versturen.

Binnenkort zult u ook elektronische arbeidsongeschiktheidsattesten die bestemd zijn voor de werkgevers van uw patiënten kunnen versturen.

  • UW PATIËNT WERKT VOOR EEN OVERHEIDSINSTANTIE WAARBIJ DE ARBEIDSONGESCHIKTHEID AAN MEDEX MOET WORDEN VERSTUURD?

U kan dan Mult-eMediatt gebruiken om het attest naar Medex te versturen, vanaf de 1ste dag arbeidsongeschiktheid.

In een volgende fase zal u met Mult-eMediatt ook attesten kunnen versturen naar andere werkgevers zoals de medische dienst van HR Rail, van de politie, enz.

Periodes van 3 maanden arbeidsongeschiktheid, voor een versterkte gepersonaliseerde opvolging

Vanaf 1 januari 2026 moeten artsen (huisartsen en specialisten), vroedvrouwen en tandartsen periodes van arbeidsongeschiktheid van maximaal 3 maanden voorschrijven voor verzending naar de ziekenfondsen.

Deze beperking geldt ongeacht de ernst van de aandoening. Na deze termijn kan het attest worden verlengd met maximaal 3 maanden, en dit zo lang als de zorgverlener dit nodig acht.

Deze beperking van de duur geldt uitsluitend voor arbeidsongeschiktheidsattesten bestemd voor de ziekenfondsen, en niet voor attesten voor andere bestemmelingen (bijvoorbeeld Medex, de werkgever, enz.). Ze heeft tot doel de begeleiding en de gepersonaliseerde opvolging van uw patiënten te versterken.

Uw medische software zal een technische controle voorzien zodat arbeidsongeschiktheidsattesten met een voorgeschreven duur van meer dan drie maanden niet worden verzonden.

Hoe werkt Mult-eMediatt?

Om een elektronisch arbeidsongeschiktheidsattest te versturen, moet u:

  • de ontvanger van het attest selecteren op basis van het professioneel statuut van de  patiënt (privésector, publieke sector, enz.)
  • het attest verzenden

De patiënt voor wie een elektronisch attest is verstuurd, ontvangt een ontvangstbevestiging via de eBox Burger of op papier.

Hebt u zich bij het invoeren van de gegevens vergist, bijvoorbeeld van periode van arbeidsongeschiktheid?
U kan het Mult-eMediatt-attest dat u net hebt verstuurd, annuleren. Dat moet in principe binnen de 5 minuten gebeuren, wanneer de patiënt nog bij u is. U moet uw patiënt over de annulatie inlichten.

Kan het attest door een technisch probleem niet via Mult-eMediatt worden verzonden?
Overhandig de patiënt dan een papieren attest.

Een vraag over de beschikbaarheid van een onlinedienst gekoppeld aan Mult-eMediatt?
De beschikbaarheid van de online gezondheidsdiensten kan u op de website eHealth Status raadplegen.

Handleiding en opleiding
Uw medische softwarefirma kan u de handleiding van deze functionaliteit bezorgen.
Voor een opleiding over het gebruik van Mult-eMediatt, kan u contact opnemen met Domus Medica, het Brussels Gezonheidsnetwerk of eSantéWallonie.

Een eGezondheid-tool

Mult-eMediatt maakt deel uit van onze globale visie op e-Gezondheid. Die pleit voor het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën om de gezondheidszorg te ondersteunen, te verbeteren en toegankelijker te maken. Deze toepassing is een nieuwe stap in de administratieve vereenvoudiging ten voordele van iedereen: artsen, patiënten en instellingen.

Overzicht van onze realisaties en projecten in het kader van eGezondheid

 

Contacten

Dienst voor uitkeringen

E-mail: secr-uitk-dirgen@riziv-inami.fgov.be