print

Het elektronische getuigschrift of eAttest

Uw huisarts, specialist, tandarts of kinesitherapeut kan uw zorg op elektronische wijze attesteren: uw getuigschrift wordt dan rechtstreeks naar uw ziekenfonds gestuurd. Vanaf 1 september 2025 wordt dit voor artsen en tandartsen verplicht.

Op deze pagina:

Wat betekent ‘op elektronische wijze attesteren’?

Uw huisarts, specialist, tandarts of kinesitherapeut kan uw getuigschrift voor verstrekte hulp aan de hand van zijn software (via het systeem eAttest) naar uw ziekenfonds sturen. Vanaf 1 september 2025 wordt dit voor artsen en tandartsen verplicht, behalve in enkele uitzonderlijke situaties.

Als alles in orde is, zal het ziekenfonds het bedrag van de terugbetaling overschrijven naar uw bankrekening.

Er verandert niets aan de betaling: u schiet het volledige honorarium voor. Als alles in orde is, zal het ziekenfonds het bedrag van de terugbetaling overschrijven naar uw bankrekening.

Om u snel te kunnen terugbetalen is het belangrijk dat het ziekenfonds uw bankrekeningnummer heeft.

Wat ontvangt u op het einde van de raadpleging?

Op het einde van de raadpleging of het huisbezoek ontvangt u dus geen papieren getuigschrift voor verstrekte hulp meer dat u aan uw ziekenfonds moet bezorgen. Uw zorgverlener geeft u een ontvangstbevestiging (‘bewijsstuk’) waarop het volgende staat:

  • het bedrag dat u als patiënt betaalt
  • het bedrag van het honorarium (officieel tarief)
  • een nummer van de ontvangstbevestiging.

Deze ontvangstbevestiging krijgt u ofwel op papier ofwel in uw eBox, als u hiervoor de toestemming geeft. Met het unieke nummer kunt u de verwerking van uw elektronisch getuigschrift volgen.

Hou die ontvangstbevestiging dus goed bij! Die bevestiging is voor u. U hoeft ze dus niet aan het ziekenfonds te bezorgen.

Wat zijn voor u de voordelen van attestering op elektronische wijze?

Er zijn meerdere voordelen:

  • U hoeft geen kleefbriefje meer aan te brengen en u hoeft uw papieren getuigschrift niet meer naar uw ziekenfonds te sturen.
  • U krijgt sneller uw terugbetaling.
  • Er is minder risico op verlies van uw getuigschriften of op overschrijding van de termijn van 2 jaar waarbinnen een terugbetaling mogelijk is.
  • De elektronische uitwisseling van gegevens tussen uw zorgverlener en uw ziekenfonds is beveiligd.

Andere procedure bij de derdebetalersregeling

Goed om weten: als uw zorgverlener gebruik maakt van de derdebetalersregeling, verloopt de procedure anders. In dat geval zal uw ziekenfonds de tegemoetkoming van de ziekteverzekering rechtstreeks betalen aan de zorgverlener. U betaalt enkel uw deel van de kosten. U krijgt nog steeds een ontvangstbevestiging.

Ook de toepassing van de derdebetalersregeling kan elektronisch gebeuren, bijvoorbeeld door artsen, tandartsen en thuisverpleegkundigen. Of dit elektronisch gebeurt of niet, maakt voor u geen verschil: u hoeft niets te doen.