Gerelateerde toepassingen
Financiële vergoeding voor bijscholing van verpleegkundigen: individuele aanvraag
Als verpleegkundige die geen lid was van een dienst voor thuisverpleging met een uniek derdebetalersnummer gedurende het jaar waarvoor u de vergoeding aanvraagt, kunt u een vergoeding aanvragen voor bijscholing.
Op deze pagina:
Hoe vraagt u onze individuele vergoeding aan?
- Meld u aan via de toepassing ProGezondheid met behulp van elektronische identiteitskaart.
- In de rubriek “Mijn Services”, klik op “Premieaanvragen”
- Klik op “Opleidingsvergoeding verpleegkunde – Individueel”
- In de kader ”Gevolgde opleidingen” klikt u op “Opleiding Toevoegen” en vermeldt u de volgende gegevens voor elke bijscholing die u gevolgd heeft (1 regel per opleiding die u hebt gevolgd):
- de categorie van de opleiding die u hebt gevolgd, namelijk “Nomenclatuur” (dit wil zeggen een onderwerp over artikel 8 van de nomenclatuur of over een specifieke regelgeving in de sector thuisverpleging) of “Andere”.
- het onderwerp, namelijk de titel van de opleiding die u hebt gevolgd
- de startdatum
- de einddatum
- de duur in uu:mm
Als u een opleiding over 2 jaar spreidt, dan splitst u de uren op en vermeldt u ze voor elk jaar afzonderlijk. Eén enkele opleiding geeft dan aanleiding tot 2 aparte aanvragen voor 2 verschillende jaren.
(Voorbeeld: u volgt 20 uren opleiding van 29 december 2020 tot en met 2 januari 2021 aan een tempo van 5 uren per dag. In uw aanvraag voor 2020 vermeldt u dat u 15 uren hebt gevolgd van 29 tot en met 31 december 2020 en in uw aanvraag voor 2021 vermeldt u dat u 5 uren hebt gevolgd op 2 januari 2021). - de organisatie, namelijk de naam van de organiserende instelling.
- Klik op “ Toevoegen”.
- Er verschijnt een samenvattend overzicht van uw aanvraag op het scherm. Controleer of uw gegevens correct en volledig zijn:
- ndien dit zo is, vink het vak “Ik verklaar op eer dat deze informatie authentiek en correct is” aan; klik daarna op “Indienen”
- Indien dit niet zo is, klik op “annuleren” en verbeter of annuleer definitief uw aanvraag.
- Via het e-mailadres dat u hebt meegedeeld, zult u een bericht ontvangen als bevestiging dat u uw aanvraag hebt ingediend en dat wij die onderzoeken.
- U kunt uitloggen uit ProGezondheid.
- Als dat nodig is, dan zult u uw aanvraag kunnen wijzigen of annuleren tot en met 15 september.
In welke gevallen mogen wij uw aanvraag weigeren?
Wij mogen uw aanvraag weigeren in elk van de volgende 2 gevallen:
- als ze gegevens bevat die het systeem als fout beschouwt. De motivering voor de weigering verschijnt in een boodschap op het scherm (bijvoorbeeld: aanvraag ingediend door een niet actieve zorgverlener).
- Als u tijdens het jaar waarin u de opleiding hebt gevolgd lid was van een dienst voor thuisverpleging met een uniek derdebetalersnummer (het aantal dagen maakt niets uit). In dat geval mag u de individuele vergoeding niet aanvragen. De verantwoordelijke van uw groep moet de vergoeding aanvragen.
Wat kunt u doen als wij uw aanvraag weigeren?
U kunt:
- ofwel onze beslissing aanvaarden en het daarbij laten
- ofwel uw aanvraag annuleren en haar opnieuw indienen nadat u de coderingsfouten hebt verbeterd via de optie “aanvraag annuleren” beschikbaar in de toepassing “premieaanvraag”.
- ofwel de beslissing betwisten.
Hoe kunt u de weigering van uw aanvraag betwisten?
- Gebruik de webtoepassing. Hiervoor klikt u op de optie “Ik ga niet akkoord” via de toepassing “premieaanvraag” en vermeldt u de reden (dit is verplicht). Eindig met te klikken op “Ik ga niet akkoord” .
Opgelet: u kan deze betwisting niet ongedaan maken.
Doe dat binnen de 10 kalenderdagen die volgen op het automatisch bericht van weigering. (Bijvoorbeeld: u ontvangt het bericht op 10.08, dan kan u het betwisten tot en met 20.08).
- U krijgt van ons een mail van zodra wij uw betwisting ontvangen hebben en een nieuwe mail van zodra uw betwisting behandeld werd.
- Wij vragen aan de dienst voor thuisverpleging waarmee er een geschil is om de aanvraag te rechtvaardigen die namens u is ingediend.
- We brengen elke partij van de beslissing op de hoogte.
Meer informatie
Reglementering
Bijkomende uitleg
Contacten
Financiële vergoeding - Bijscholing verpleegkundigen
Tel: +32(0)2 739 74 79 (Call center)
E-mail: nursenl@riziv-inami.fgov.be
Maandag en donderdag: van 13 tot 16 u
Dinsdag, woensdag en vrijdag: van 9 tot 12 u.
Gelieve uw RIZIV-nummer klaar te houden
Problemen om verbinding te maken met eHealth (eID of token)
Neem contact op met de helpdesk van eHealth:
e-mail: support@ehealth.fgov.be
telefoon: +32 (0)2 788 51 55, van 7u tot 20u (van maandag tot vrijdag).