Overeenkomst 2025-2026 voor de vroedvrouwen
Het verzekeringscomité heeft op 13 januari 2025 een nieuwe overeenkomsttekst vastgesteld voor de jaren 2025 en 2026 (V/25). Deze werd op 21 februari 2025 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. U vindt de krachtlijnen van deze overeenkomst en de toetredingsmodaliteiten op deze pagina.
Op deze pagina:
Nationale overeenkomst V/25
Het verzekeringscomité heeft op 13 januari 2025 een overeenkomsttekst voor de vroedvrouwen vastgesteld. Deze bevat volgende specifieke elementen:
- De aanwending van de beschikbare middelen 2025 door een lineaire indexering van de honoraria vanaf 1 februari 2025
- actiepunten om uit te voeren tijdens de looptijd van de overeenkomst
U kan hier de tekst van de overeenkomst raadplegen.
Wat betekent een overeenkomst vastgesteld door het Verzekeringscomité?
Aangezien de beroepsorganisaties van de vroedvrouwen op 19 november 2024 beslist hebben de overeenkomst V/96 op te zeggen en geen nieuwe overeenkomst kon worden gesloten binnen de Overeenkomstencommissie vroedvrouwen-verzekeringsinstellingen, heeft het Verzekeringscomité een overeenkomsttekst vastgesteld, die ter toetreding wordt voorgelegd aan iedere vroedvrouw, conform art. 49, §5 van de GVU-Wet.
Deze overeenkomsttekst kan op elk moment vervangen worden door een nieuwe overeenkomst die onderhandeld is tussen de vroedvrouwen en de verzekeringsinstellingen.
Wat zijn de gevolgen van uw toetreding of niet-toetreding?
82,60% van de vroedvrouwen is toegetreden tot de overeenkomst V/25.
Dit percentage is berekend volgens de modaliteiten in art. 11 van de overeenkomsttekst.
De overeenkomst geldt voor de toegetreden vroedvrouwen, ongeacht het toetredingspercentage van de beroepsgroep.
Als u bent toegetreden, dan:
- past u de tarieven toe.
- hebt u recht op het sociaal statuut als u aan de voorwaarden voldoet
- hebt u recht op een telematicapremie als u aan de voorwaarden voldoet.
Als u niet bent toegetreden, dan:
- bent u vrij uw tarieven te bepalen
- bent u verplicht de tarieven in de overeenkomst te respecteren:
- Voor patiënten die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming
- wanneer u de derdebetalersregeling toepast
- vermindert de terugbetaling voor al uw verstrekkingen met 25% (-25%-regel) vanaf 1 mei 2025. Patiënten betalen bijgevolg hoger remgeld en mogelijk supplementen op tarieven die u kan aanrekenen. Deze vermindering geldt niet voor patiënten met het recht op een verhoogde tegemoetkoming.
Hoe deelt u ons uw (niet-)toetreding tot de overeenkomst mee?
U wil toetreden tot deze overeenkomst
Als u niet toegetreden bent tot de overeenkomst en u wilt toetreden, kan u dit op elk moment meedelen. Uw toetreding is in dat geval geldig vanaf de datum van kennisgeving van uw beslissing. Uw recht op de telematicapremie en het sociaal statuut zal gelden vanaf het eerste volledige kalenderjaar waarin u bent toegetreden.
U wil niet toetreden tot deze overeenkomst
Als u uw toetreding tot de overeenkomst niet wil behouden, moet u ons dat meedelen vóór 15 december. Uw weigering tot toetreding zal ingaan vanaf 1 januari van het daaropvolgende jaar.
U kan uw wens/weigering tot toetreding meedelen
- Online via het portaal Progezondheid
- Als het via ProGezondheid niet lukt: met het weigeringsformulier (beschikbaar onderaan deze pagina) dat u via email or per post naar het adres onderaan deze pagina verstuurt.
Uw conventiestatus beheren via het online portaal ProGezondheid:
ProGezondheid > “Mijn profiel” > Klik op “Beheren” naast Conventiestatus.
Hiervoor hebt u uw elektronische identiteitskaart (e-ID), Itsme of uw “digitale sleutel” TOTP nodig.
Bent u nog niet ingeschreven bij ons en wilt u een RIZIV-nummer aanvragen?
Op het moment van uw inschrijving vragen wij u of u al dan niet wilt toetreden tot de nationale overeenkomst. U kunt tot 30 dagen na uw inschrijving weigeren om toe te treden tot de overeenkomst.
Meer informatie
Contacten
Afdeling Vroedvrouwen
Indien u praktische vragen hebt inzake de toetredingsmodaliteiten of uw administratieve gegevens die door het RIZIV worden beheerd, kunt u ons administratief team contacteren:
E-mail: nursenl@riziv-inami.fgov.be
Tel: +32(0)2 739 74 79 (Call center)
Maandag en donderdag: van 13 tot 16 u
Dinsdag, woensdag en vrijdag: van 9 tot 12 u.
Gelieve uw RIZIV-nummer klaar te houden
Adres:
RIZIV
Dienst voor geneeskundige verzorging, afdeling vroedvrouwen
Galileelaan 5/01
1210 Brussel
Regelgeving inzake vroedvrouwen
Indien u vragen hebt over de inhoud van de overeenkomst of van de nomenclatuur kunt u onze medewerkers contacteren op het volgende mailadres: sfvvnom@riziv-inami.fgov.be